SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Terveysveron valmistelu etenee vahvasti

-On todella hienoa, että terveysperusteisen veron valmistelu etenee, sanoo kansanedustaja ja eduskunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ryhmän puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

-Terveellisen ravitsemuksen edistämisessä tarvitaan monenlaisia keinoja, mutta verotus on yksi vahva ohjauskeino oikeaan suuntaan, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Hallitus päätti budjettiriihessään, että valmistelun ensimmäisessä vaiheessa muutetaan virvoitusjuomaveroa terveysperusteiseen suuntaan siten, että muutokset tulevat voimaan vuonna 2023. Toisessa vaiheessa valmistellaan veromalli, jolla terveysperusteisen veron veropohjaa laajennetaan terveysperusteisesti myös muihin tuoteryhmiin.

Myös suomalaisten enemmistö kannattaa terveysperusteista verotusta. Viime keväänä SOSTE:n, Yksi elämä -verkoston ja Terve Paino ry:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan suomalaisista 53 prosenttia kannatti siirtymistä elintarvikkeiden terveysperusteiseen verotukseen.

Terveysperusteisella verolla olisi kansanterveydellinen vahva ohjausvaikutus, minkä lisäksi tavoitteena olisi myös ohjata elintarviketuottajia valmistamaan vähäsokerisempia, vähäsuolaisempia ja rasvakoostumukseltaan terveellisempiä tuotteita. Verotuksen päämääränä olisi tukea väestöä kohti terveellisiä valintoja.

-Olemme eduskunnan terveyden ja hyvinvoinnin ryhmän kanssa pitää aihetta vahvasti esillä jo pitkään ja onkin hienoa, että tämä työ nyt palkitaan, Mäkisalo-Ropponen päättää.