Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Tasa-arvoinen perusopetus edellyttää erityisopetuksen resursseja luokanopettajien tueksi

Ajankohtaista 06:43

Eduskunnan vammaisasian yhteistyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) on huolestunut tasa-arvon toteutumisesta perusopetuksessa. Mäkisalo-Ropponen vaatii lisää resursseja erityisopetukseen, jotta erityistä tukea tarvitsevien lapsien opiskelu voidaan mahdollistaa nykyistä paremmin yleisopetuksen luokissa.

– Tasa-arvoisen yhteiskunnan edellytys on se, että jo varhaiskasvatuksesta ja peruskoulusta alkaen opitaan elämään hyvin erilaisten ihmisten kanssa, Mäkisalo-Ropponen painottaa.

Ylen tuoreessa kyselyssä (13.12.) enemmistö kansanedustajista ilmoitti haluavansa peruskouluihin lisää erityisluokkia. Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että inkluusio eli lasten opiskelun mahdollistaminen yhdessä riippumatta heidän erityistuen tarpeestaan on yhdenvertaisuuden kannalta ensisijainen periaate.

– Erityisluokkia tarvitaan jonkin verran, mutta erityisopetuksen resursseja tulee vahvistaa ensisijaisesti yleisopetuksen luokissa. Luokanopettajien tukena tulee olla riittävät erityisopettajien ja koulunkäyntiavustajien resurssit, Mäkisalo-Ropponen linjaa.

Mäkisalo-Ropposen mukaan inkluusio edellyttää, että ryhmän sisällä opiskelua ja oppimista voidaan eriyttää oppijoiden tilanteen mukaan. Nykyiset ongelmat johtuvat ennen kaikkea siitä, että säästöpaineessa luokanopettaja on jätetty työskentelemään yksin tukiresurssien puutteessa.

– Mielestäni on väärin, että resurssien vähäisyydestä johtuvien todellisten ja isojenkin ongelmien takia mentäisiin yhdenvertaisuus ja tasa-arvo -ajattelussa taaksepäin. Nykyinen hallitus on sitoutunut korjaamaan edellisvuosien koulutusleikkaukset, ja uskon, että tämä auttaa meitä tukemaan kaikkien oppimista yhdenvertaisesti, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Pääministeri Marinin hallitus vahvistaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laatua ja tasa-arvoa 180 miljoonalla eurolla vuosina 2020–2022.