SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Tarvitaan rohkeita askelia terveysveron toteuttamiseksi

-Nyt tulee ottaa rohkeita askelia terveysperusteisen veron käyttöönottamiseksi Suomessa, sanoo eduskunnan Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ryhmän puheenjohtaja ja kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ryhmä on pitänyt teemaa esillä lukuisten kirjallisten kysymysten ja aloitteiden kautta ja hallitus päätti viime vuoden budjettiriihessä veron valmistelusta. Kuluttajille terveysperusteinen verotus merkitsisi, että mitä enemmän sokeria, suolaa tai kovaa rasvaa tuote sisältäisi, sitä enemmän se myös maksaisi suhteessa terveellisempiin vaihtoehtoihin.

– Terveellisten vaihtoehtojen valitseminen tulisi siis kuluttajalle halvemmaksi. Sillä olisi myös merkittävä ohjaava vaikutus kulutustottumuksiin ja näin kansanterveyteen, mikä pienentäisi tulevia terveydenhuollon kustannuksia, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Kansanterveydellisen ohjausvaikutuksen lisäksi tavoitteena olisi myös ohjata elintarviketuottajia valmistamaan vähäsokerisempia, vähäsuolaisempia ja rasvakoostumukseltaan terveellisempiä tuotteita.

Terveysperusteisella verolla on myös kansan tuki. Taloustutkimuksen tekemän kyselyn mukaan suomalaisista 53 prosenttia kannattaa siirtymistä elintarvikkeiden terveysperusteiseen verotukseen. Runsaasti sokeria sisältävien elintarvikkeiden verottamista kannattaa 58 prosenttia suomalaisista ja suolan verotusta 43 prosenttia suomalaisista.

– Nyt tarvitaan rohkeita askelia ja hyvää yhteistyötä sekä verotuksen että terveyspolitiikan asiantuntijoiden kesken, jotta veron valmistelu etenee ja että saisimme sen eduskunnan käsittelyyn. Toivottavasti aihe on esillä myös tulevassa kehysriihessä, sillä nyt tarvitaan päättäväisiä toimia kansanterveyden hyväksi, Mäkisalo-Ropponen painottaa.