SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Mielenterveystyön kattavuutta on vahvistettava

– Mielenterveyden häiriöt ovat tänä päivän suurin yksittäinen syy työkyvyttömyyseläkkeisiin. Paitsi että ne voivat suistaa ihmisen ulkopuolelle työelämästä, ovat ne myös inhimillinen tragedia, sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Esimerkiksi mielenterveyden häiriöistä johtuvat pitkät sairauspoissaolot ovat lisääntyneet 43 % vuosien 2016–2019 välillä. Yli 6 600 työntekijää siirtyi työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveyden häiriöiden vuoksi vuonna 2019, joka oli jo noin kolmannes työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneistä. Valitettavasti kehitys näyttää jatkuvan edelleen yhtä synkkänä.

– Onneksi hallitus on myös tarttunut tilanteeseen ja esimerkiksi Sosiaali- ja terveysministeriön käynnistämässä Työelämän mielenterveysohjelmassa vahvistetaan työpaikkojen mahdollisuuksia, yhdessä työterveyshuollon kanssa, tunnistaa ja hallita mielenterveyttä uhkaavia riskejä, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Hallitus myös vahvistaa mielenterveysstrategiansa mukaisesti hoitoon pääsyä ja mielenterveyskuntoutuksen saatavuutta sekä mielenterveysosaamista. Tulevilla hyvinvointialueilla tuleekin kiinnittää heti alusta alkaen vahvasti huomiota mielenterveystyön tärkeyteen ja palveluiden saatavuuteen.

Samoin meidän tulee edelleen vahvistaa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä, jotta mielenterveyshäiriöt tunnistetaan paremmin ja varhainen tuki voidaan aloittaa mahdollisimman nopeasti.

– Meidän tulee myös entistä enemmän kiinnittää huomiota työelämän kuormittavuuteen ja työntekijöiden tukemiseen sekä ennaltaehkäisevään toimintaan. Meillä ei ole varaa menettää enää yhtään ihmistä työelämän ulkopuolelle mielenterveyden häiriöiden vuoksi, Mäkisalo-Ropponen painottaa.