SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Kuulonkuntoutuksen asemaa vahvistettava

21.9.2021

Tällä viikolla vietämme Muistiviikkoa ja 21.9. on kansainvälinen muistipäivä. Viikon teemana on ”Hyvää elämää muistiystävällisessä yhteiskunnassa” ja Muistiliitto haluaa nostaa esiin erityisesti läsnäolon ja läheisyyden merkityksen. Kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa tarvitaan myös kuuloaistia.

-Kuulon ja muistin yhteydet ovat yhä kasvavan huomion kohteena ja kuulovika voidaankin tutkimusten perusteella nähdä muistisairauksiin liittyviä kognitiivisia oireita lisäävänä tekijänä, sanoo kansanedustaja ja Muistiliiton puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

-Toisaalta muistihäiriöt ja kuulo-ongelmat saatetaan myös sotkea toisiinsa, jolloin kuulo-ongelma saatetaan tulkita kognitiiviseksi, kun ikäihminen ei reagoi, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

-Iän myötä tulevan kuulonaleneman vaikutuksia ei tunnisteta meillä riittävästi yksilön tai yhteiskunnan tasolla. Ikääntyneellä hoitamaton kuulovika lisää esimerkiksi henkilön masennus-, yksinäisyys-, ja kaatumisriskiä, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Esimerkiksi Kuuloliiton mukaan meillä Suomessa aikuisten kuuloa ei tutkita säännöllisesti muilla kuin melutyötä tekevillä ja kuulotilanteen muutosta on siksi usein vaikea tunnistaa. Jotta asiaan voidaan saada parannus, tulee niin kuulotutkimusten ja -seulontojen kuin myös ikäkuuloisten kuulonkuntoutuksen asemaa meillä Suomessa edelleen vahvistaa ja painopistettä tulee siirtää tuleviin sotekeskuksiin.

-Tämä edellyttää alan ammattilaisten eli audinomikoultuksen lisäämistä ja myös sitä, että audinomikoultuksesta saadaan tutkintoon johtava koulutus, jolla tulee turvata, että osaavia ammattilaisia on riittävästi huolehtimassa kuulonkuntoutuksen lakisääteisten palvelujen toteuttamisesta koko maassa, Mäkisalo-Ropponen päättää.