SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Kehysriihen päätökset tukevat kasvua ja vihreää siirtymää sekä oikeudenmukaisuutta

– Hallitus on viisaasti tehnyt kehysriihessään kauaskantoisia päätöksiä tulevan kasvun ja vihreän siirtymän vahvistamiseksi, sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). Hallitus linjasi tänään päättyneessä riihessä lähivuosien rahankäyttöä ja talouspolitiikkaa. Esillä olivat vahvasti tulevan talouskasvun vahvistaminen, kansalaisyhteiskunnan tukeminen sekä panostukset kansalaisten hyvinvointiin.

Suomi on ollut edelläkävijä talouden ympäristöystävällisissä ratkaisuissa ja hallitus vahvistaa tätä pohjaa entisestään suuntaamalla 100 miljoonaa uuden tutkimus- ja kehittämistoiminnan verovähennykseen, jolla kannustetaan yrityksiä oman kehittämistoiminnan vahvistamiseen. Päätös tuo viime vuoden lopulla raporttinsa antaneen parlamentaarisen työryhmän ehdotuksia käytäntöön.

– Olen oikein hyvilläni, että hallitus päätti riihessä myös tuoda Veikkauksen rahapelituotot kehykseen ja tätä kautta varmistaa tuettavien järjestöjen ja muiden yleishyödyllisten tahojen rahoituksen jatkuvuuden. Koronapandemia on näyttänyt meille kaikille konkreettisella tavalla kuinka arvokasta työtä eri järjestöt meillä Suomessa tekevät, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Tässä ajassa myös panostukset ihmisten hyvinvointiin ja palveluiden saavutettavuuteen nousevat ensiarvoisen tärkeään asemaan. Siksi onkin hyvä, että riihessä suunnattiin panostuksia hyvinvointialueiden toiminnan käynnistämisen turvaamiseen, hoitajien lisäkoulutukseen sekä tulevan hoitotakuun toteuttamiseen. Lisäksi hallitus tekee elinkustannusten nousua vastaavan indeksikorotuksen sosiaalietuuksiin aikaistetusti jo tämän vuoden aikana.

– Vaikka julkisen talouden raamit ovat tiukat, haluaa hallitus tehdä arvovalintoja ja panostaa erityisesti yhteiskunnan heikoimpiin ja vahvistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuutta kaikille. Nyt on tärkeää, että tässä ajassa pidämme kaikki mukana ja emme päästä ketään putoamaan kyydistä, Mäkisalo-Ropponen painottaa.