SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Kehitysvammaisten ja autismikirjon henkilöiden oikeusturvaa vahvistettava

-Kehitysvammaisten ja autismikirjon henkilöiden pitkäkestoisia, usein elämänmittaisia palveluita järjestetään Suomessa hankintalain mukaisella kilpailuttamisella, mutta näiden henkilöiden omat vaikutusmahdollisuudet palvelujen sisältöön ovat usein hyvin vähäiset, sanoo kansanedustaja ja eduskunnan Vammaisasian yhteistyöryhmän puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

-Tästä syystä olenkin jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen asiaan vastaamiseksi ja tilanteen korjaamiseksi, jotta näille henkilöille voidaan turvata jo perustuslainkin mukaiset mahdollisuudet vaikuttaa itseään koskeviin päätöksiin, kuten esimerkiksi asumispaikaan tai palveluiden laatuun. Tällöin tarvitaan esimerkiksi valitusmahdollisuutta, jotta epäkohtiin voidaan puuttua, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Tulee muistaa, että Suomi on ratifioinut jo vuonna 2016 YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen, jonka tarkoituksena on taata vammaisille henkilöille täysimääräisesti ja yhdenvertaisesti kaikki ihmisoikeudet sekä ottaa heidät mukaan itseään koskevaan päätöksentekoon.

Kilpailuttamiseen pohjautuvalla hankintapäätöksellä on merkittävä vaikutus vammaisten henkilöiden elämään. Kilpailutuksissa määritellään palveluissa käytettävä henkilöresurssi ja muut palvelun olennaiset osatekijät ilman, että sillä on mitään yhteyttä vammaisten henkilöiden tarvitsemaan apuun ja tukeen. Tarvittava apu ja tuki tulee kuitenkin lain mukaan selvittää ja määritellä yksilöllisesti.

Usein kehitysvammaisen ja autismikirjon henkilön toimintakyky heikentyy ihmisen ikääntyessä, jolloin välttämättömän avun ja tuen tarve kasvaa. Hankintapäätöksellä on siis varsin pitkäaikainen vaikutus kehitysvammaisen ja autismikirjon ihmisen elämään ja arjen sujuvuuteen sekä osallistumismahdollisuuksiin.

-Vammaisten ihmisten oikeuksien toteutuminen tulee tapahtua yhdenvertaisesti ja kattavasti koko maassa. Tämä on merkittävä ihmisoikeuskysymys, joka tulee vihdoin korjata, Mäkisalo-Ropponen painottaa.