SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Kehitysvamma-alalle oma yhteisöavustajan koulutus

7.9.2022

Eilen 6.9. Kehitysvammaliitto kannanotossaan esittää kehitysvamma-alalle oman yksivuotisten yhteisöavustajan koulutuksen aloittamista helpottamaan alan henkilöstöpulaa. SDP:n kansanedustaja ja eduskunnan Vammaisasianyhteistyöryhmän puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen näkee avauksen erittäin tärkeänä ja kaivattuna sekä toivoo sen nopeaa edistämistä.

– Kehitysvamma-alaa on vaivannut jo pidempään merkittävä henkilöstöpula, jota korona-aika entisestään kärjisti. Sijaisten saaminen on hankalaa ja avoimia työpaikkoja riittää, mutta hakijoita ei juurikaan ole. Haasteena ovat sekä alan vähäinen sisältyminen koulutuksiin että asenteet ja mielikuvat. Monet päätyvät alalle vain sattuman tain vahingon kautta. Kehitysvammaliiton esittämä yhteisöavustajan koulutus olisi tärkeä askel tämän korjaamisessa, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Yhteisöavustajan koulutus olisi vuoden kestävä täsmäkoulutus, joka valmistaisi tukemaan kehitysvammaista henkilöä moninaisissa arjen asioissa. Yhteisöavustajien saaminen alalle vapauttaisi myös lähihoitajien aikaa keskittymään vammaisten henkilöiden hoidollisiin tarpeisiin.

– Nykyiset sosiaali- ja terveysalan tutkinnot eivät vastaa riittävästi kaikkiin vammaisalan tarpeisiin ja opiskelijoille ei usein synny riittävää kuvaa vammaisalan työstä. Uusi yhteisöavustajan koulutus auttaisi houkuttelemaan opiskelijoita alalle ja varmistaisi tarvittavan osaamisen alalle. Toivon, että tällaista koulutusta aletaan mahdollisimman pian valmistelemaan, Mäkisalo-Ropponen vaatii.

– Lisäksi meidän on muutettava pätevyysvaatimuksia niin, että myös muista ammateista voisi pätevöityä vammaistyöhön. Esimerkiksi ammattikorkeakouluissa oleva Tulkkaus ja kielellinen saavutettavuus -koulutus, jossa valmistuu kommunikaatioasiantuntijoita, antaisi erinomaisia valmiuksia kehitysvammatyössä toimimiseen. Tätä koulutusta ei tunneta ja toisaalta tiukat pätevyysvaatimukset asettavat esteitä heidän palkkaamiseensa. Tässä asiassa tarvitaan lainsäädännön muutoksia, Mäkisalo-Ropponen päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa