SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Kansallisen muistiohjelman jatko tulee varmistaa jo hallitusneuvotteluissa

25.5.2019

Alzheimer’s Disease International eli ADi julkaisi tiistaina raportin, jonka mukaan maailmalla tarvitaan pikaisia toimenpiteitä kansallisten muistiohjelmien kehittämiseksi. Suomessa nykyinen muistiohjelma päättyy vuonna 2020. Kansanedustaja, Muistiliiton hallituksen puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen vaatii, että kansalliselle muistiohjelmalle tarvitaan ehdottomasti jatkokausi vuosille 2021–2030.

– ADI:n raportissa todetaan, että Suomessa on tällä hetkellä Muistiohjelma vuosille 2012-2020, mutta rahoituksen riittämättömyys ja hallituksen vaihdos uhkaavat suunnitelman jatkoa. Meillä ei ole varaa menettää edelläkävijyyttä tässä asiassa. Seuraavan kansallisen muistiohjelman jatkokausi tuleekin varmistaa jo hallitusneuvotteluissa, toteaa Mäkisalo-Ropponen.

Pari viikkoa sitten ilmestyi Maailmanterveysjärjestön WHO:n tutkimusnäyttöön perustuvat suositukset muistisairauksien ennaltaehkäisemiseksi. Suositusten taustalla on voimallisesti suomalaistutkimuksista saatu näyttö, erityisesti professori Miia Kivipellon johtama FINGER – hanke.

WHO korostaa, että eri maissa terveydenhuollon ja poliittisten päättäjien tulisi hyödyntää nyt saatua näyttöä toimintojen suunnittelussa ja päätöksenteossa, sillä muistisairauksien määrä kasvaa koko ajan. On arvioitu, että vuonna 2050 maailmassa on 152 miljoonaa muistisairautta sairastavaa. Suomessa sairastuu vuosittain 14 500 ihmistä muistisairauteen.

– Kansallisen muistiohjelman tulee keskittyä edelleen muistisairaiden hyvinvoinnin ja oikea-aikaisen tuen ja palvelujen kehittämiseen. Lisäksi siinä pitää erityisesti korostaa myös aivoterveyden edistämisen ja muistisairauksien ennaltaehkäisyn merkitystä WHO:n julkaisemien suositusten pohjalta, Mäkisalo-Ropponen päättää.

WHO:n suositukset muistisairauksien ennaltaehkäisemiseksi: