SDP:n Mäkisalo-Ropponen ja Werning: Maakunnallisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitus turvattava

2.6.2020

– Hallituksen valmistelema sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus etenee vahvasti ja sen tavoitteiden toteutuminen edellyttää myös järjestöjen aktiivisen roolin tunnistamista ja sidoksen vahvistamista, sanovat kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen ja Paula Werning (sd).

– Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:n rahoituksen vähentyessä on kuitenkin riskinä, että maakuntien omassa hallinnassa oleva toimintaresurssi tulee vähenemään. Tästä syystä olemme jättäneet hallitukselle kirjallisen kysymyksen maakuntien sote-järjestöjen rahoituksen turvaamisesta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tavoitteiden toteutuminen edellyttää maakunnissa saumatonta yhteistyötä kuntien ja järjestöjen sekä muiden toimijoiden kanssa.

– Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestöt muodostavat julkisille toimijoille merkittävän yhteistyökumppanin ja julkisia palveluita täydentävän tahon. Ne tuottavat Suomessa merkittävän osan erityisesti ennaltaehkäisevistä- ja kuntoutuspalveluista, Werning muistuttaa.

Koronaepidemian jälkeisessä ajassa järjestöjen ja kansalaistoiminnan rooli tulee korostumaan entisestään.

– Meillä on pitkät perinteet ja paljon hyviä yhteisiä toimintatapoja yhteistyöstä kolmannen sektorin kanssa. Näiden palveluiden jatkuvuuden turvaamiseksi koko maassa tulee järjestöjen toimintaedellytykset turvata. Olemme olleet tässä vahvoja edelläkävijöitä ja tämä asema tulee säilyttää myös tulevaisuudessa, Mäkisalo-Ropponen korostaa.

******

Kirjallinen kysymys liitteenä