SDP:n Mäkisalo-Ropponen ja Eskelinen: Diplomi-insinöörikoulutus vahvistaa Itä-Suomen koulutustarjontaa

-Tänään julkistettu Itä-Suomen yliopiston saama uusi diplomi-insinöörikoulutus vahvistaa merkittävällä tavalla sekä yliopiston houkuttelevuutta että vastaa työmarkkinoiden osaajapulaan, sanovat SDP:n kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen ja Seppo Eskelinen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö julkisti tänään maanantaina korkeakoulujen uudet koulutusvastuut, joilla vastataan alueelliseen työvoimatarpeeseen ja vahvistetaan elinkeinoelämän ja työllisyyden edellytyksiä, mutta samalla myös luodaan yhä useammalle nuorelle polku korkeakouluopintojen pariin.

-Koulutuksen turvaaminen suuremmalle osalle ikäluokista on elintärkeää Suomen kansainvälisessä menestyksessä ja talouden toipuessa koronakriisistä, kansanedustajat jatkavat. Ministeriö lisäsi myös joulun alla ensi syksylle aloituspaikkoja korkeakouluissa ympäri maan. Pohjois-Karjalan osalta paikkalisäykset kohdistuivat eritysesti IT-osaajien lisäämiseen.

Samoin Riverian koulutuskuntayhtymälle myönnettiin lupa kone- ja tuotantotekniikan englanninkieliseen koulutukseen viime joulukuussa.

-Yhdessä nämä toimet luovat vahvan tekniikan alan osaamis- ja koulutuskeskittymän Pohjois-Karjalaan. Se paitsi vastaa vahvistaa koulutuksen houkuttelevuutta, mutta myös koko maakunnan elinvoimaa, Eskelinen ja Mäkisalo-Ropponen muistuttavat.

Lisätietoja:

Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090