SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Ikäihmisten palveluiden laadun valvontaan osoitettava riittävät resurssit

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on tyytyväinen eläkeläisten ja vanhusten asioista nousseeseen keskusteluun, mutta muistuttaa riittävien resurssien osoittamisesta eri tehtäviin.

– On hyvä, että myös hallituspuolueissa herätään näin vaalikauden lopulla huomaamaan eläkeläisten ja vanhusten elämän ongelmakohtia. Olen jo pitkään puhunut siitä, että ikäihmisten ääni pitää saada kuuluviin entistä voimakkaammin. Olen useaan otteeseen esittänyt vanhusasiavaltuutetun toimen perustamista, ja puhemies Risikon tämänpäiväinen avaus aiheeseen on tervetullut lisä keskusteluun, sanoo Mäkisalo-Ropponen.

– Mikä taho tehtävän omakseen ottaakin, on tärkeää, että tehtävään osoitetaan riittävät resurssit. Oikeusasiamiehen toimistossa ei ole nyt riittäviä resursseja valvoa asiaa. Myös aluehallintovirastojen valvontaresursseja vähennetty. Sopii myös epäillä, miten asian suhteen käy maakuntauudistuksessa. Omavalvonta ei missään tapauksessa riitä, varoittaa Mäkisalo-Ropponen.

– Oikeusasiamiehen kertomuksessa on vuodesta toiseen tuotu samoja ongelmia hoidon ja hoivan laadusta esille, mutta asiat eivät ole korjaantuneet. Olen useana vuonna käyttänyt puheenvuoron eduskunnassa, kun siellä on keskusteltu oikeusasiamiehen kertomuksesta.

– Pelkkä tehtävän tai viran perustaminen ei riitä, vaan tekoja tarvitaan. Hallituksella on ollut tähän mahdollisuus koko vaalikauden ajan, mutta valitettavasti niin puheissa kuin teoissa ikäihmiset ovat jääneet kestävyysvajeen tai valtion budjettikysymysten jalkoihin. Olen iloinen, jos linjanmuutos on nyt tapahtunut, toteaa Mäkisalo-Ropponen.