SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Ikäihmisten oikeuksien toteutuminen huomioitava sote-uudistuksessa

– Olen todella iloinen, että vanhusasiavaltuutetun viran perustaminen etenee nyt vauhdilla, sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). Eduskunta aloitti eilen käsittelemään sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöä viran perustamiseksi. Lain valtuutetusta on tarkoitus astua voimaan jo heinäkuun alussa.

– Ikäihmisten oikeuksien toteutumisessa on Suomessa niin paljon puutteita ja epäkohtia, että siksi on ensisijaisen tärkeää, että saamme nyt henkilön, jonka pääasiallinen tehtävä on toimia tämän asiantilan parantamiseksi, Mäkisalo-Ropponen painottaa.

Vanhusasiavaltuutetun tehtävänä on vahvistaa vanhusväestön asemaa, edistää ikäihmisten kuulemista heitä koskevassa päätöksenteossa ja puuttua esille tuleviin epäkohtiin. Valtuutettu toimii yhteistyössä muiden viranomaisten, asiantuntijoiden ja järjestöjen kanssa. Nyt on tärkeää, että tulevassa sote-uudistuksessa kiinnitetään myös vahvasti huomiota ikäihmisten oikeuksien toteutumiseen tulevilla hyvinvointialueilla.

– Jotta asia etenisi myös hyvinvointialueille, niissä olisi syytä käynnistää vanhusasiamiestoiminta, jonka tehtävänä on huolehtia ikäihmisten oikeuksien toteutumisesta omalla alueella. Ikäihmisten oikeuksia rikotaan niin räikeästi, että hyvinvointialueilla on lähdettävä selvittämään tilannetta ja etsimään ratkaisuja, potilas- ja sosiaaliasiamiehen aika ei riitä tähän, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

– Myös vammaisten oikeuksien toteutumisessa on isoja puutteita ja siksi keskusteluun pitäisi ottaa myös vammaisasiavaltuutetun toimiston perustaminen. Tämän tähän tehtävänä olisi varmistaa YK:n vammaissopimuksen ja näin myös vammaisten yhdenvertaisten oikeuksien toteutuminen Suomessa, Mäkisalo-Ropponen päättää.