SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Hyvän hoidon mahdollistaa hyvinvoiva hoitohenkilökunta

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että hyvän hoidon edellytyksenä on riittävä määrä osaavaa henkilökuntaa, jonka jaksamisesta pidetään huolta.

– Jokaisella ikäihmiselle on oikeus inhimilliseen ja hyvään hoitoon. Tällaista hoitoa pystyvät parhaiten antamaan hoitajat, joiden työolosuhteista huolehditaan asianmukaisella tavalla. Uupunut ja ylikuormitettu hoitaja ei pysty tekemään työtään kuten haluaisi. Hoitajamitoituksen parantaminen ei yksin riitä, mutta on silti toimenpiteenä välttämätön, painottaa Mäkisalo-Ropponen.

Hoitajamitoituskeskustelun yhteydessä on puhuttu siitä, miten tehtäviin saataisiin lisää hoitohenkilökuntaa.

– Koulutusmääriä on varmasti lisättävä, mutta Suomessa reilusti yli 30 000 hoitoalan työntekijää on joko siirtynyt kokonaan pois sosiaali- ja terveydenhuollon työtehtävistä tai siirtynyt tekemään niitä ulkomaille, huomauttaa Mäkisalo-Ropponen.

– Yksi syy siirtymisille on varmasti palkkaus. Esimerkiksi Ruotsissa ensihoitajan lähtöpalkka voi olla 1000-1500 euroa korkeampi kuin Suomessa. Lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin mukaan osa hoitajista kuitenkin harkitsee alanvaihtoa, koska he eivät pysty tekemään työtään niin hyvin kuin ammatti-identiteettinsä puolesta haluaisivat.

– Hoitajamitoitus ja työolosuhteiden inhimillistäminen voisivat parantaa hoiva-alan houkuttelevuutta. Moni hoitotyöntekijä varmasti harkitsee alalle tai Suomeen palaamista, ja on sen valmis tekemään olosuhteiden parantuessa. Jos taas työolosuhteille ei tehdä mitään, niin kato hoito- ja hoivatyöntekijöiden parista muihin tehtäviin kasvaa entisestään, päättää Mäkisalo-Ropponen.