SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Hoitajapulan ratkaisemiseen löytyy myös kansallisia toimia

Koko kevään ja kesän julkisessa keskustelussa ollut hoitajapula on taas noussut uudestaan keskiöön erityisesti HUS:in sijaispulan takia. SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on tilanteesta erittäin huolissaan, mutta näkee myös monia toimia, joita tulisi tehdä valtakunnallisella tasolla tilanteen helpottamiseksi. Mäkisalo-Ropponen näkee keskeisenä myös hyvinvointialueilla tehtävän työn muun muassa johtamisen ja urakehitysmahdollisuuksien kehittämiseksi, mutta näkee valtakunnallisen ohjauksen ja tuen tarpeellisena.

– Ongelmat, joihin ylätasolla esimerkiksi ministeriöstä voidaan puuttua, liittyvät muun muassa urakehitysmahdollisuuksien heikkouteen ja esimerkiksi sairaanhoitajien erikoistumiskoulutus vaatii uudistamista. Sote-alalla ei myöskään saa palkkaa lisää vaikka hankkisi koulutusta. Suomessa tulisi kehittää valtakunnallinen urakehitysmalli, jossa pätevyyden kehittäminen, esimerkiksi koulutuksella tai työtehtävien laajentamisella, näkyy myös palkkauksessa. Myös eri ammattien työnjakoa olisi syytä lainsäädännössämme tarkastella, esittää Mäkisalo-Ropponen.

Mäkisalo-Ropponen näkee ongelmia myös johtamisessa. Hoitotyön johtamiseen tarvitaan hoitotyön johtamisen osaajia. Hänen mielestään hoitotyön johtamisen asemaa ei esimerkiksi soteuudistus riittävällä tavalla huomioinut, vaikka nyt olisi ollut siihen mahdollisuus.

– Myös työn kehittäminen on ammatin vetovoiman kannalta tärkeää – eikä siihenkään ole tällä hetkellä mahdollisuuksia. Hoitotyön tutkimussäätiön – Hotuksen – rahoitus on jatkuvasti vaakalaudalla, vaikka se tekee äärettömän tärkeää työtä näyttöön perustuvien hoitotyön suositusten laatimisessa, joiden avulla voidaan työelämää kehittää. Tällä budjettikierroksella tähän tulee saada korjaus, Mäkisalo-Ropponen vaatii.

– Keinoja siis löytyy ja niitä ovat esittäneet pitkään useat tahot ja poliitikot, mutta tarvittavaa muutosta ei ole valitettavasti tapahtunut. Esimerkiksi Sairaanhoitajaliitto on tuonut esille useita ammatin veto- ja pitovoimaa parantavia ehdotuksia ja niitä olisi syytä ministeriössäkin kuulla.

– Nyt viimeistään on aika herätä kaikilla päätöksenteon tasoilla tilanteen vakavuuteen sekä ryhtyä nopeisiin toimiin sen parantamiseksi. Hoitajat ovat hyvinvointivaltiomme kantava voima ja ansaitsevat parempaa, Mäkisalo-Ropponen toteaa.