SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Hallitus vahvistaa kotihoidon turvallisuutta

3.2.2022

- Olen todella iloinen, että hallitus on tarttunut päättäväisesti kotihoidon ongelmiin ja esittää kattavaa pakettia epäkohtien korjaamiseksi, sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen.

Eduskunta kävi torstaina laajan lähetekeskustelun hallituksen esityksestä sosiaalihuoltolain ja vanhuspalvelulain muuttamisesta eli niin kutsutusta vanhuspalvelulain toisesta vaiheesta.

Lain tavoitteena on edistää iäkkäiden henkilöiden edellytyksiä elää kodissaan turvallisesti, sekä saada tarpeitaan vastaavat kotiin annettavat palvelut oikea-aikaisesti riittävinä ja laadukkaina. Tähän pyritään muun muassa velvoittamalla hyvinvointialueita järjestämään tarpeenmukaisia palveluita kotihoidon asiakkaille vuorokaudenajoista riippumatta.

– Erityisesti iloitsen siitä, että nyt laissa säädetään, että kotihoidossa asiakkaan luo turvalaitteiden kautta tehdyn hälytyksen jälkeen auttamaan menevän henkilön tulee olla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö. Tällä hetkellä jopa vartijat tekevät tätä työtä ja olen itse nostanut tämän ongelman esille kirjallisessa kysymyksessä, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Kun kotona oleva asiakas on esimerkiksi kaatunut, tilanne vaatii aina sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saaneen henkilön tilannearvioinnin. Kysymys ei ole siis pelkästään henkilön ylös nostamisesta. Esimerkiksi hädissään olevan muistisairaan rauhoittaminen vaatii ammattitaitoa, jota vartijoilla ei ole.

– Vanhustyö on ihmisten henkilökohtaista kohtaamista, heidän terveydentilansa arviointia ja hoitotoimenpiteitä, joissa tarvitaan koulutettuja ammattilaisia. Näin voidaan parhaalla mahdollisella tavalla tukea ikäihmisiä turvallisessa kotona asumisessa, Mäkisalo-Ropponen muistuttaa.