SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Hallitukselta vahva tuki kulttuurialalle

-Olen todella iloinen, että hallitus on huomannut kulttuurialan hädän ja ryhtynyt vahvoihin toimenpiteisiin sanoo valtakunnallisen kulttuurihyvinvointipoolin puheenjohtaja, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Hallitus on tänään osana kehysriihen neuvotteluja linjannut yhteensä 230 miljoonan euron tukipaketista, joka kohdennetaan kulttuurille, taiteelle, liikunnalle ja tapahtuma-alalle. Paketista suunnataan kulttuuriin ja taiteeseen 127 miljoonaa euroa, liikuntaan 18,5 miljoonaa ja tapahtuma-alalle tapahtumatakuun muodossa 85 miljoonaa euroa. Kulttuurin ja taiteen kokonaisuus muodostuu apurahoista ja kulttuurialan toimijoille myönnettävistä avustuksista.

-Kulttuuri- ja taidealan toimintaedellytyksille korona on ollut valtaisa isku. Suuri osa alasta on parhaillaankin suljettuna. Hallituksen paketti rakentaa nyt alalle siltaa yli vaikea korona-ajan, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.
On syytä muistaa, että kulttuurin ja taiteen avulla edistetään vahvasti myös terveyttä ja hyvinvointia. Asian merkitys korostuu, kun elämme nyt poikkeuksellisia aikoja. Nyt on pidettävä huolta kulttuurin ja taiteen toimijoista ja toimintaedellytyksistä.

-Kun epidemia on ohi, taidetta ja kulttuuria tarvitaan entistä enemmän tulevaisuuden rakentamisessa ja uusien mahdollisuuksien näkemisessä kaikille, Mäkisalo-Ropponen muistuttaa.