SDP:n Mäkisalo-Ropponen hallitukselle: Tuokaa nopeasti eduskunnalle esitys sitovasta hoitajamitoituksesta lainsäädäntöön!

31.1.2019

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vaatii hallitusta antamaan vielä päättyvän vaalikauden aikana eduskunnalle esityksen vanhuspalveluiden sitovan hoitajamitoituksen kirjaamisesta lakiin. Mäkisalo-Ropponen hämmästelee, että vastuuministeri Annika Saarikko (kesk.) väisti tänään eduskunnan kyselytunnilla vastuuta asiasta vetoamalla aikatauluihin.

‒ Vielä on mahdollista puuttua asiaan ja toteuttaa SDP:n jo vuosia ajama tavoite sitovasta hoitajamitoituksesta. Nyt, kun lähes kaikki eduskuntapuolueet kokoomus lukuun ottamatta ovat asettuneet tukemaan tavoitetta, on pantava nopeasti toimeksi. Kaikkien vanhustenhoidon nykytilasta huolestuneiden katseet kääntyvätkin hallitukseen, jolla on maassa valta korjata tämä epäkohta vielä päättyvällä vaalikaudella, Mäkisalo-Ropponen painottaa.

Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että hallitukselle on eri tavoin jo vuosia tuotu viestiä hoitajilta, omaisilta ja järjestöiltä siitä, että henkilökuntaa on vanhustyössä liian vähän – niin asumispalveluissa kuin kotihoidossakin. Esperi Caren esimerkit osoittavat, että ilman riittävää lain antamaa vahvaa selkänojaa hoitajien määrästä tingitään säästösyistä.

‒ Kysymys on ihmisoikeuksista, joita nyt ikäihmisten kohdalla rikotaan! Yhteiskunnan sivistystä mitataan sen kyvyllä kantaa huolta ikäihmisistään. Meillä on velvollisuus korjata vanhustenhoidon epäkohdat ja tarjota tekoja puheiden rinnalle, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.