SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Haavoittuvassa asemassa olevien hätään vastattava entistä vahvemmin

-Tänään julkistettu sosiaalibarometri kertoo karua kieltä, että emme ole onnistuneet koronaepidemian keskellä kaikista haavoittuvassa asemassa olevien auttamisessa, sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). Barometrin mukaan erityisen heikossa asemassa olevat ovat jääneet liian usein tuen ulkopuolelle.

Ihmisoikeuskeskus on todennut tuoreessa raportissaan, että koronapandemialla on ollut huomattavat vaikutukset lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin ja oikeuksien toteutumiseen. Pandemia kielteiset vaikutukset usein kasaantuvat heidän arjessa. Ihmisoikeuskeskus korostaa, että tässä tilanteessa on tunnistettava erityisesti ne lapset ja nuoret, joiden hyvinvoinnin turvaaminen kriisin aikana vaatii erityistä huomiota.

Koronapandemian puhkeaminen lisäsi keväällä myös monien omaishoitajien uupumista. Rajoitustoimet lisäsivät eristäytymistä sekä aiheuttivat ahdistusta ja haastavia kotitilanteita omaishoitoperheissä. Samoin korona vuoksi otetut rajoitustoimenpiteet ja kuntoutuksen katkeaminen ovat heikentäneet monen muistisairaan tilannetta.

Samoin monien erityislapsiperheiden tilanne ja lastensuojelun valvonta ovat heikentyneet sekä sosiaalityöntekijöiden yhteydenpito vähentynyt. On erityisen huolestuttavana, että jo ennestään haavoittuvassa asemassa oleville lapsille ja nuorille ei pystytä antamaan riittävää apua ja tukea korona-aikana.

-Meidän tulee löytää entistä vahvempia keinoja näiden erityisen haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien auttamiseksi ja tukemiseksi. Muuten vaarana on, että koronanpandemian vaikutukset näkyvät näiden ryhmien elämässä pitkään vielä akuutin kriisin jälkeen, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Barometri myös nostaa järjestöjen kasvaneen roolin vahvasti esille. Viime vuonna monin paikoin järjestöt ja vapaaehtoiset työllään tukivat ja täydensivät julkisia palveluja ja apua. Tämän arvokkaan työn jatkuminen tuleekin ehdottomasti turvata.

-On myös syytä muistaa, että ilman järjestöjä tilanne olisi vielä pahempi ja järjestöjen resurssit ja toimintaedellytykset on turvattava jatkossakin, sillä ilman järjestöjä kumppanuutta ei virallinen sosiaali- ja terveystoimi pysty huolehtimaan kaikista apua tarvitsevista, Mäkisalo-Ropponen muistuttaa.