SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Eläkeläisten asumistuen leikkauksen huojennus ei riitä!

Hallitus ilmoitti eilen, että se pienentää eläkeläisten asumistukeen kohdistuvaa leikkausta 30 miljoonalla eurolla aiemmin päätetystä. Joensuulaisen kansanedustajan Merja Mäkisalo-Ropposen (sd) mielestä tämä huojennus ei ratkaise sitä, että leikkauksen jälkeen Suomessa on kymmeniä tuhansia eläkeläisiä, jotka joutuvat täysin kohtuuttomaan tilanteeseen.

– Suurin osa leikkauksen kohteena olevista eläkeläisistä joutuu tinkimään lääkkeistä ja ruuasta tai turvautumaan toimeentulotukeen. Eläkeläiset joutuvat epäinhimilliseen tilanteeseen, eikä säästöä synny, koska toimeentulotukimenot kasvavat.

– Näyttää siltä, että hallitus pesee käsiään ja yrittää hyvitellä eläkeläisiä eilisellä päätöksellä, sillä tällä viikolla selvisi, että 83 prosenttia kansalaisista (TNS gallup 8.9) ei hyväksy eläkeläisten asumistuen leikkausta. Eläkeläisten pitäminen poliittisina pelinappuloina on kuitenkin hyvin lyhytnäköistä politiikkaa.

Mäkisalo-Ropponen pitää eläkeläisten kohtelua kokonaisuudessaan nöyryyttävänä.

– On muistettava, että asumistuen leikkausten lisäksi indeksijäädytykset, palvelumaksujen korotukset, kela-etuuksien heikennykset sekä monet muut toimet kurjistavat erityisesti pienituloisten eläkeläisten asemaa ja toimeentuloa.