SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Asiakasmaksulain uudistus auttaa monia vaikeassa tilanteessa

-On täysin kohtuutonta, että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa terveyden menetys voi ajaa ihmisen myös taloudelliseen kurimukseen, sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). Ylen saamien tietojen mukaan viime vuonna jopa 85 000 suomalaisen sote-maksut olivat ulosotossa.

-Nämä maksut koostuvat esimerkiksi sairaalakäynneistä, laboratoriokokeista tai muista vastaavista ihmisen välittömään terveyteen ja sen hoitoon liittyvistä asioista, Mäkisalo-Ropponen jatkaa. Ihmisten ajautuminen taloudelliseen ahdinkoon sairastumisen vuoksi on epäinhimillistä ja kestämätöntä.

Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi asiakasmaksulaki tuo helpotusta monen tilanteeseen. Siinä asiakasmaksuja kohtuullistetaan ja merkittävä uudistus on myös se, että maksukattoon laskettaisiin aiempaa enemmän palveluja ja lain myötä sairaanhoitajien vastaanottokäynnit muuttuvat maksuttomaksi. Monelle pitkäaikaissairaalle oman sairaanhoitajan vastaanotolla säännöllinen käyminen auttaa parhaiten selviytymään sairauden kanssa.

Jo nykyisen asiakasmaksulain 11 § mukaan asiakasmaksuja voi alentaa tai jättää kokonaan perimättä. Tätä pykälää ei kuitenkaan noudateta ja siksi ihmisiä joutuu taloudelliseen ahdinkoon. Ongelmaksi lakiuudistuksessa jää se, että vaikka uuden lain myötä kunnat velvoitetaan kertomaan asiakkaalle mahdollisuudesta saada huojennusta asiakasmaksuista, on asiakkaan edelleen haettava sitä itse. Jaksavatko ikäihmiset ja sairaat lähteä peräämään oikeuksiaan?

-Hyvinvointiyhteiskunnan pitäisi huolehtia, etteivät sote-menot heitä ketään köyhyyteen, eikä kenenkään tarvitsisi miettiä, ostaako ruokaa vai lääkkeitä, Mäkisalo-Ropponen päättää.