SDP:n Mäkinen: ”Toisen asteen koulutuksen ulkopuolelle jääminen aiheuttaa valtavat inhimilliset ja yhteiskunnalliset kustannukset”

Eduskunta äänesti eilen kansalaisaloitteesta, jossa vaadittiin maksutonta toista astetta. Kansanedustaja Riitta Mäkinen on pettynyt hallituspuolueiden ja perussuomalaisten päätöksestä tyrmätä aloite. Sen allekirjoitti yli 50 000 kansalaista ja erityisesti nuoret ovat vaatineet, että kaikilla tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet toisen asteen koulutukseen.

– Sivistysvaliokunta hylkäsi hallituspuolueiden ja perussuomalaisten toimesta aloitteen vedoten muotovirheeseen, vaikka edustaja Pilvi Torstin (sd.) lausuma olisi voitu hyväksyä ja varmistaa aloitteen aito käsittely. Hallitus pakoilee jälleen vastuutaan, Mäkinen toteaa pettyneenä.

SDP on pitkään vaatinut oppivelvollisuuden pidentämistä toiselle asteelle ja koulutuksen muuttamista maksuttomaksi, sillä koko ikäluokka on saatava koulutuksen piiriin. Tilastot osoittavat, että vain peruskoulun käyneiden työura jää pidempään opiskelleita huomattavasti lyhyemmäksi. Työllisyyden nostaminen edellyttääkin panostuksia juuri koulutukseen ja osaamiseen.

– 70 000 nuorta on jo syrjäytynyt. Se on kestämätön luku kaikin tavoin. Tutkimukset osoittavat, että kesken jäänyt opinpolku on yhteydessä työttömyyteen, köyhyyteen, mielenterveysongelmiin ja jopa riskiin ajautua rikollisuuteen. Inhimilliset ja kansantaloudelliset kustannukset ovat valtavat.

Nuorten oikeudesta koulutukseen on pidettävä kiinni. Sen turvaaminen on yhteiskunnan vastuulla. Kustannukset eivät saa romuttaa tulevaisuuden toiveita ja unelmia.

– Meillä ei ole varaa jättää tätä tulevaisuusinvestointia tekemättä. Tänä päivänä lukion oppikirjat ja alasta riippuen tarvikkeet ja tutkinnot maksavat tuhansia euroja. Se on todellinen este jatko-opinnoille. Emme todellakaan voi sanoa elävämme sivistysvaltiossa, jos nuoret joutuvat hakemaan toimeentulotukea selvitäkseen opinnoista ja elämisestä. Koulutus on jokaisen nuoren perusoikeus, vanhempien varallisuudesta riippumatta, Mäkinen summaa.