SDP:n Mäkinen: Pikavippiyritykset eivät saa tavoitella voittoa hädässä olevien ihmisten kustannuksella

Talousvaliokunnan jäsen Riitta Mäkinen kiittää hallitusta pikavippien suoramarkkinoinnin kieltämisestä. Suoramarkkinoinnin kieltämisen lisäksi hallitus valmistelee esitystä korkokaton puolittamisesta kymmeneen prosenttiin.

– Hienoa, että tähän asiaan reagoidaan nopeasti. On suuri huoli, että akuutin koronakriisin väistyttyä meillä on käsissämme valtava määrä uusia ylivelkaantuneita ihmisiä. On selvää, että kotitaloudet ja yritykset tarvitset lainaa ja rahoitusta, mutta pikavippien aggressiivinen markkinointi ja kohtuuttomat korot vain syventävät ahdinkoa, Mäkinen huomauttaa.

Taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden tilannetta hallitus haluaa helpottaa myös lisäämällä ulosottolain joustavuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että velkojilla olisi mahdollisimman matala kynnys ottaa käyttöön esimerkiksi lyhennysvapaita kuukausia tai maksuaikojen myöhentämisiä. Pienten ja keskisuurten yritysten aseman helpottamiseksi hallitus esittää perintälakiin tilapäistä muutosta, jolla kuluttajasaatavien perintäkulujen enimmäismääriä sovellettaisiin myös yrityssaatavien perintään, kun velallisyritys on pk-yritys.

– Hallitus on osoittanut tahtotilansa olevan välttää tarpeettomat konkurssit ja auttaa kaikin mahdollisin keinoin yrityksiä ja kotitalouksia selviämään tästä kriisistä. Pikavippiyritysten häikäilemätön voitontavoittelu hädänalaiseen tilaan joutuneiden ihmisten kustannuksella on estettävä, Mäkinen alleviivaa.