SDP:n Mäkinen: Oppositiolta puuttuu uskottava vaihtoehto hallituksen talouspolitiikalle

Oppositioryhmät ovat julkaisseet vuodelle 2021 omat vaihtoehtobudjettinsa, joita käsiteltiin tänään eduskunnan täysistunnossa. Kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.) kiittää oppositiota keskustelunavauksesta pitäen niitä tärkeänä osana valtiopäivätyötä.

– Varjobudjetit auttavat kansalaisia hahmottamaan, mitä oppositio tekisi toisin. Linjaerot ovat selviä. Kokoomuksen vaihtoehto lupaa jälleen kylmää kyytiä nuorille, ikäihmisille ja pitkäaikaistyöttömille, sillä leikkaukset kohdistuvat toimeentulotukeen ja asumistukeen. Kokonaisuudessaan esitys leikkaa erityisesti kahden alimman tuloluokan tuloja, nostaen vastaavasti kahden suurituloisimman luokan. Hallituksen linja on päinvastainen.

Mäkinen kiinnittää erityistä huomiota siihen, ettei oppositiolla ole esittää realistista ja uskottavaa vaihtoehtoa hallituksen talouspolitiikalle, joka elvyttää kriisin keskellä, luo edellytyksiä kasvulle ja työllisyydelle sekä ihmisten hyvinvoinnille.

– Kokoomuksella oppositiopuolueena on totta kai tiettyjä erivapauksia budjettilaskelmissa. Pitkään hallitusvastuussa toimineelta puolueelta olisin kuitenkin odottanut kunnianhimoisempaa esitystä menojen ja tulojen yhteensovittamisesta, Mäkinen toteaa.

Suurimman oppositiopuolue perussuomalaisten esitystä Mäkinen pitää kuitenkin täydellisenä pettymyksenä ja kertoo, että sen pohjalta on lähes mahdotonta käydä edes keskustelua, sillä se ei sisällä minkäänlaisia laskelmia esitysten kustannuksista tai niiden vaikutuksista.

– Edes Perussuomalaiset eivät toteuttaisi 1,5 miljardin euron leikkauksia kehitysapuun, ei vaikka heillä olisi ulkoministerin salkku. Esitys on jo lähtökohtaisesti aivan älytön. Työllisyyden edistämistä he eivät huomioi lainkaan. He kritisoivat velan ottoa, mutta esittävät itse lähes saman verran alijäämää. Mielestäni perussuomalaiset aliarvioivat suomalaiset ja etenkin omat äänestäjänsä tehdessä näin löysiä heittoja, Mäkinen puuskahtaa.