SDP:n Mäkinen: Keski-Suomen teille 1,1 miljoonaa euroa

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on tänään päättänyt vuoden 2020 jakamattomasta varauksesta eli niin sanotuista joululahjarahoista. Valtiovarainvaliokunnan ja sen liikennejaoston jäsen, kansanedustaja Riitta Mäkinen (sd.) riemuitsee Keski-Suomen 1,1 miljoonan euron potista:

– Pääsemme Keski-Suomessa korjaamaan maakunnan alempiasteista tieverkkoa, kevyenliikenteen väyliä ja siltojen kuntoa. Peruskorjauksilla parannetaan liikenneturvallisuutta ja henkilö- ja tavaraliikenteen sujuvuutta Karstulassa, Toivakassa, Saarijärvellä, Äänekoskella ja Keuruulla. Painotimme erityisesti maakunnassa korkealle priorisoituja hankkeita, joiden toteuttaminen voidaan aloittaa välittömästi. Nämä varat tulevat todella tarpeeseen ja niistä on syytä iloita, Mäkinen toteaa.

Mäkinen huomauttaa, että maakunnan edunvalvontaa on tehtävä tasapuolisesti. Keuruulla on odotettu vetoapua pitkään ja Mäkinen iloitseekin myös sen huomioimisesta:

– Keuruu on pitkään jäänyt paitsioon rahoituksellisesti, mutta nyt tämä kierre katkeaa. Keuruu saa kunnon potin, 350 000 euroa valtatie 23 Kolhontien liittymän parantamiseen. Se on osoittautunut äärimmäisen vaaralliseksi ja nyt asuinalueen henkilöliikennettä voidaan ohjata uudelleen, Mäkinen iloitsee.

Keski-Suomeen tulevat valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston alaiset määrärahat kokonaisuudessaan:

– Mt 58, päällysteen korjaus välillä Karstulan keskusta-Humppi, Karstula 200 000 €

– Mt 6181 Leppälahdenväylän kunnostus, Toivakka 50 000 €

– Mt 6304 Jkpp rakentamisen loppuun saattaminen, Lannevesi, Saarijärvi 300 000 €

– Äänekosken pankkisillan parantaminen, 200 000 €

– Vt 23 Kolhontien liittymän parantaminen, Keuruu 350 000 €