SDP:n Mäkinen: Julkisten hankintojen strategialla edistetään taloutta, työllisyyttä ja reilua työelämää

Valtiovarainministeriö julkisti tänään Suomen ensimmäisen kansallisen julkisten hankintojen strategian. Strategia on valmisteltu valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton johdolla laajassa yhteistyössä hankintayksiköiden, asiantuntijoiden, kuntien ja valtionhallinnon sekä elinkeinoelämän edustajien kanssa. Vastuuministeri valmistelussa on ollut kuntaministeri Sirpa Paatero (sd).

Talousvaliokunnan jäsen Riitta Mäkinen (sd) on tyytyväinen, että julkisille hankinnoille saadaan viimein kokonaisuutta ohjaavat suuret linjat. Niillä voidaan nykyistä paremmin tukea taloutta, työllisyyttä, ehkäistä harmaata taloutta sekä edistää reilun työelämän tavoitteita.

– Julkisiin hankintoihin käytetään vuosittain noin 35 miljardia euroa ja sillä, kuinka niitä käytetään voidaan vaikuttaa ja edistää useita päämääriä. Pidän erittäin tärkeänä, että prosessit nopeutuvat ja hankintoja kehitetään kokonaisuutena. Hankintayksiköt tarvitsevat tukea ja työkaluja. Strategia ei vielä sisällä muutosesityksiä hankintalakiin, mutta niitä valmistellaan tarvittaessa, Mäkinen täsmentää.

Mäkinen pitää tärkeänä, että yhä useammilla yrityksillä on paremmat mahdollisuudet osallistua ja pärjätä tarjouskilpailuissa. Markkinoita pitää hyödyntää tehokkaammin ja reilummin. Hankinnoilla tulee edistää myös sosiaalisesti ja ekologisesti kestäviä ratkaisuja ja ehkäistä osaltaan harmaata taloutta. Mäkinen peräänkuuluttaa myös kunnilta vastuullisuutta.

– Kuntien hankinnoissa on vielä paljon parantamisen varaa. Kunnissa liikkuu valtavat rahat. Vastuuta ei kanneta, jos mennään sieltä missä aita on matalin. Hankinnoissa on otettava huomioon laajemmat vaikutukset ja tavoitteet, joita niillä voidaan edistää, Mäkinen lopettaa.