SDP:n maa- ja metsätalousvaliokunta-ryhmän tiedote:

SDP:n maa- ja metsätalousvaliokuntaryhmän tiedote:
SDP tyytyväinen ministeri Orpon päätöksestä pysäyttää Metsähallituksen yhtiöittäminen

SDP:n maa- ja metsätalousvaliokuntaryhmä, kansanedustajat Kari Rajamäki, Katja Taimela ja Tytti Tuppurainen, ovat tyytyväisiä että maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo on edeltäjästään poiketen tunnustanut Metsähallituksen yhtiöittämisesityksen kestämättömyyden ja pysäyttänyt sen etenemisen.

SDP on johdonmukaisesti vastustanut Metsähallituksen metsätaloustoimintojen yhtiöittämistä. Viimeksi tällä viikolla SDP:n eduskuntaryhmä otti kesäkokouksessaan voimakkaasti kantaa yhtiöittämistä vastaan.

Kansanedustaja Kari Rajamäki huomauttaa, että hallituksen tulisi palata linjalle, joka kirjattiin jo Kataisen hallituksen hallitusohjelmaan kesällä 2011, ja hylätä yhtiöittämishanke kokonaan. Tuolloin hallitusohjelmaan kirjattiin: ”Valtion maiden ja vesien kokonaishallinta säilytetään metsähallituksella. Metsähallituksen luontopalvelut ja rahoitus turvataan.”.

– Hallitusohjelmassa linjattiin selkeästi, että Metsähallituksen rooli teollisuuden raaka-ainehuollon ja työllisyyden tasaisena turvaajana säilytetään. Kokoomuksen ideologisista syistä ja tosiasioista piittaamatta ajama yhtiöittämishanke on nyt ajanut SDP:n muuriin. Me olemme esittäneet selkeät faktat siitä, miksi yhtiöittäminen ei ole viisasta, Rajamäki huomauttaa.

SDP:n maa- ja metsätalousvaliokunnan ryhmä on vastustanut Metsähallituksen yhtiöittämistä hartiavoimin koko vaalikauden.

– SDP:n valiokuntaryhmä on tehnyt paljon töitä Metsähallituksen pirstomista vastaan jo pitkään. Olemme kuulleet asiantuntijoita, jotka ovat kyseenalaistaneet yhtiöittämisvaatimusten perustelut. Ilman SDP:n vahvaa vastustusta yhtiöittämistä ei olisi koskaan pysäytetty, kansanedustaja Katja Taimela huomauttaa.

Hanketta ajaneet tahot väittivät EU-säännösten edellyttävän yhtiöittämistä. Tällaista vaatimusta ei kuitenkaan käytännössä ollut. EU:n vaatima kilpailuneutraliteetti voidaan toteuttaa tekemällä Metsähallituksesta konkurssikelpoinen erityisliikelaitos.

– Nyt tulisi yksiselitteisesti tyrmätä kaikki toiveet avata valtion talousmetsät armottomalle kilpailulle. Se tarkoittaisi kansallisen metsäomaisuutemme antamista yksityisten tahojen rahantekovälineeksi. Näin ei saa käydä, kansanedustaja Tytti Tuppurainen korostaa.