SDP:n luottamusohjelma edelleen ajankohtainen

SDP onnittelee reilusti kokoomusta vaalivoitosta ja noususta, tosin vain väliaikaisesti, suurimmaksi kuntapuolueeksi.

Valtaan kuuluu myös vastuu. Hallituksen on vihdoinkin kannettava oma vastuunsa nopeasti heikkenevän taloustilanteen tukemisesta ja kuntien peruspalvelujen turvaamisesta.

Hallitus on tilivelvollinen oppositiolle, eikä oppositio hallitukselle. Tämä näyttää ylimieliseltä nykyhallitukselta unohtuneen. Asiallisiin kysymyksiin on vastattava ja asioista puhuttava vihdoinkin rehellisesti ja avoimesti.

Pääministeri Vanhanen tyrmäsi SDP:n luottamusohjelman ja yhteistyötarjouksen syyttäen sitä pelkäksi vaalitempuksi. SDP toistaa kolmen kohdan toimenpide-esityksensä Suomen kansantalouden vakauttamiseksi. Toivottavasti pääministeri tunnustaa tilanteen vakavuuden ja tarttuu puhemies Sauli Niinistön toivomalla tavalla ehdotukseen.

Kokoomuksen entisen puheenjohtajan ja valtiovarainministerin sanomaa kannattaisi myös nykyisen valtiovarainministerin kuunnella. Aivan kuten SDP on jo pidempään todennut, mittavat tuloverokevennykset ovat eriarvoistavia eivätkä sovi tähän suhdannetilanteeseen. Hallituksen on peruttava veronalennuspäätöksensä ja panostettava enemmän peruspalveluihin, jotka puhemies Niinistönkin mukaan turvaavat tässä suhdannetilanteessa myös työllisyyttä verokevennyksiä paremmin.

Vaalien jälkeen hallituspuolueiden äänensävyt taloustilanteesta ovat muutenkin nopeasti muuttuneet: Vaalien voittajan ja valtiovarainministeripuolue kokoomuksen toivo-talkoot muuttuivat yhdessä yössä säästö-talkoiksi. Oikean kuvan antaminen kansantalouden haasteista olisi ollut rehellistä tehdä jo ennen kuntavaaleja.

SDP kiittää kaikkia kannattajiaan kuntavaaleissa saamastaan tuesta. Kuuntelemme kansalaisia vaalien välilläkin ja toimimme palautteen perusteella niin kuntien kuin oman toimintamme kehittämiseksi entistä reilummaksi.

Jatkamme sosialidemokraattisen puolueen uudistamista määrätietoisesti. Tavoitteemme on, että 2010-luvun SDP on moderni suomalainen työväenpuolue, innovatiivinen tulevaisuuspuolue ja kansainvälinen ilmastopuolue. Samalla SDP:n asemaa ja roolia kansanliikkeenä vahvistetaan sekä sisäisesti että ulkoisesti.