SDP:n Lipponen: Pikavippitoimintaan puututtava lisää

Kansanedustaja, Helsingin kaupunginvaltuutettu Päivi Lipponen (sd.) pitää hyvänä niitä toimenpiteitä, joilla pikavippitoiminnan räikeimpiä epäkohtia on pyritty hillitsemään.

– Pikavippien nostamisesta on aiheutunut liian monta kohtalokasta velkaantumista. Osalle on aiheutunut hallitsematon velkakierre, mikä on johtanut luottotietojen menettämiseen. Luottotietojen menettäminen voi tehdä asunnon vuokraamisen mahdottomaksi ja vaikeuttaa olennaisesti myös työpaikan saamista. Tällaista kierrettä ei voi hyväksyä ja siksi tehdyt toimenpiteet ovat hyvin perusteltuja, Lipponen toteaa.

Lipponen kuitenkin huomauttaa, että lisätoimenpiteille lienee tarvetta. Hän nostaa esiin pikavippiyritysten ja perintätoimistojen välisen yhteyden.

– On tullut esiin, että useampi pikavippiyritys on mukana myös perintäbisneksessä. Tämän kytköksen tarkoituksena on saada perinnästä parempaa tuottoa, Lipponen sanoo.

Vaarana on, että pikavippiä nostanut asiakas joutuu kaltoin kohdelluksi perintätoimien ja niistä koituvien lisämaksujen suhteen. Kyseinen kytkös vaarantaa siis kuluttajansuojaa.

– Hallituksen on jatkettava määrätietoista pikavippeihin liittyvien kohtuuttomuuksien purkamista, Lipponen vaatii.