SDP:n Lindtman vaatii pääministeri Sipilältä selkoa ammattikoulujen leikkauksiin

Antti Lindtman

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vaatii pääministeri Sipilältä selventävää puheenvuoroa ammatillisen koulutuksen tilanteen helpottamisesta. Keskustan eduskuntaryhmä esitti tänään välikysymyksen ryhmäpuheessa, että sillä on halu löytää ratkaisu hallituksen puoliväliriihessä ammatillisen koulutuksen tilanteen helpottamiseen.

– Kysymys pääministerille kuuluu, seisooko pääministeri Sipilä keskustan eduskuntaryhmän välikysymyksen yhteydessä ilmoittaman kannan takana, että kehysriihessä on syytä katsoa mitä ammatillisen koulutuksen tilanteelle voitaisiin tehdä?  Vastaavaa tapausta, että pääministeri olisi vetänyt maton oman eduskuntaryhmänsä jalkojen alta ei ole aiemmin nähty.

Jo aiemmin keskustan konkariministeri, eduskunnan varapuhemies Mauri Pekkarinen on esittänyt helmikuun lopussa Yleisradion haastattelussa: (sitaatti) ”Leikkaukset ovat siellä olleet ihan tolkuttomia. Jos ei hallitus kehysriihessään kykene tekemään päätöksiä, joissa selvästi lisätään voimavaroja ammatilliseen koulutukseen, niin kyllä on vaikea sellaista hallitusta tukea.”

Lindtmanin mukaan tänään eduskunnassa paljastunut muhiva ristiriita keskustan eduskuntaryhmän ja pääministerin välillä oli selkeä osoitus siitä, että välikysymys hallituksen ammatillisen koulutukseen kohdistuneista leikkauksista oli tarpeen.

– Pääministeri Sipilällä oli tänään mahdollisuus vastata hänelle osoitettuun selkeään kysymykseen välikysymyksen ydinasiasta, onko ammatillisen koulutuksen tilanteeseen luvassa helpotusta. Pääministeri kuitenkin poistui eduskunnan edestä ja jätti kansanedustajat saliin ilman vastauksia. Asia on todella iso ja hämmennystä herättävä, sillä kysymyksessä oli hallituksen luottamusta mittaavasta välikysymyskeskustelusta.

Hallitus on perunut jo lähes kaksikymmentä päätöstä, kuten päivähoitomaksujen korotuksen, esikoululaisten kerhojen maksullisuuden, eläkeläisten asumistuen leikkaukset, moottoripyörä- ja veneveron asettamisen ja monia monia muita.

– Mielenkiintoista on havainto, että onko todella ammattikoulujen rajut leikkaukset ainoa asia, joille koulutusleikkauksista laajasti kritisoidun hallituksen sydän pysyy kylmänä, vaikka koko oppositio ja eduskunnan suurimman puolueen, keskustan eduskuntaryhmä vaatii tilanteen helpottamista.