SDP:n Lindtman: Työministeri oikeilla jäljillä

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman pitää työministeri Jari Lindströmin (ps.) havaintoa yhteiskuntasopimuksen epäreiluudesta oikeana.

– Työministerin havainto on oikea. Hallituksen kiristyspaketti on kovin yksipuolinen. Hallitus on kasannut koko kuorman palkansaajien, niin tavallisten työssäkäyvien kuin työttömienkin niskaan. Samaan aikaan suurten ansio- ja pääomatulojen saajat on kokonaan vapautettu porvarihallituksen taloustalkoista. Heille pääministeri esittää suosituksia mukaantulosta.

Lindtmanin mukaan on hyvä, että työministeri on herännyt ja tunnustaa tosiasian ääneen. Se ei kuitenkaan yksin riitä.

– Hallituksen pitäisi nyt on pikaisesti määrittää kantansa työministerin esitykseen. Ryhdytäänkö hallituksen yksipuolista kiristyspakettia tavalla tai toisella tasapainottamaan, kuten palkansaajapuolella on moneen kertaan toivottu.

Hallituksen kannanotolla on kiire, sillä eduskunta arvioi uutta hallitusohjelmaa jo tulevana tiistaina.

– Hallituksen yhteinen kanta olisi syytä olla eduskunnan tiedossa ennen tiistain tiedonantokeskustelua.