SDP:n Lindtman Sipilälle: johtajille toiveita, duunareille pakkoa?

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä toi YLE:n Ykkösaamun haastattelussa esille keskustan haluttomuuden muuttaa osakeyhtiölakia johdon palkkioiden kohtuullistamiseksi. Sen sijaan tavalliselta palkansaajalta keskusta vaatii joustamista taloustalkoissa, muun muassa eläkeikärajan pakkonostolla. Sipilä kertoi tarkistaneensa kantaansa eläkeikärajakysymyksessä. Lindtman kehottaa keskustaa tarkistamaan kantaansa yleisemmin: tavallista palkansaajaa suosivaksi yhtiöiden johdon sijaan.

– Johdon palkitseminen pitäisi viedä yhtiökokouksen päätettäväksi. Tämä vaatisi osakeyhtiölain muutosta. Sipilä kuvasi tänään, että keskusta ei ole halukas muuttamaan osakeyhtiölakia: hurskaat toiveet yhtiöjohdolle riittävät. Miksi Sipilä ei ole valmis laittamaan Elop-ilmiötä kuriin? Lidntman kysyy.

– Samaan aikaan kun tavalliselta palkansaajalta vaaditaan joustoa ja palkkamalttia, pitäisi kyllä yhtiöiden johtokin saada taloustalkoisiin. Muuten yhteistä venettä jäävät soutamaan vain palkansaajat. Toiveilla tähän ei päästä, Lindtman toteaa.

Eläkeikäkysymyksessä keskusta vaatii joustoa tavalliselta palkansaajalta. Tässä tosin linja hapuilee.

– Ensin vaalikoneessa Juha Sipilä vastasi että eläkkeen alaikärajaa ei pitäisi pakolla nostaa. Täysistuntosalissa keskustan linja oli että eläkeiän pakkonosto on tehtävä ”tässä ja nyt”. Tänään YLE:n Ykkösaamussa Sipilän linja oli: ehkä joskus. On ymmärrettävää, jos tavallinen, eläkeikäänsä miettivä palkansaaja ei pysy keskustan linjassa kärryillä.