SDP:n Lindtman: Sipilä saneeraisi bisnesopein?

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä ehdotti lauantaina valtionomistusten myymistä 10 miljardilla eurolla. Esitys on moninkertainen hallituksen kehysriihessä tekemään maltilliseen taseen aktivointiin nähden. SDP:n varapuheenjohtaja Antti Lindtman varoittaakin Suomea ja suomalaisia, että kvartaalikapitalismi ei toimi hyvinvointivaltiota uudistettaessa.

– Sipilä on ehdottanut kahdeksan miljardin leikkauksia. Hän on aiemmin ilmoittanut haluavansa aloittaa kovat säästötoimet jo tänä vuonna. Se hyydyttäisi orastavan kasvun. Toisaalta hän haluaa myydä valtiolle osinkorahaa tuottavia yhteisiä omistuksia 10 miljardilla eurolla. Näyttääkin siltä, että hyvinvointivaltion suurin uhka ei olekaan kestävyysvaje, vaan Saneeraaja-Sipilä.

Lindtman on tyytyväinen, että Sipilä on nyt vihdoin paljastanut mitä Keskustan miljardiluokan ratkaisut tarkoittavat käytännössä.

– Sipilä on ilmoittanut, että veroihin ei saa enää koskea. Eikö Keskusta ole valmis edes SDP:n ajamiin solidaarisuusveroihin rikkaiden ja suurituloisten vastuun lisäämiseksi? Viime hallituskaudella Keskustan riveistä edes puhuttiin verotuksen oikeudenmukaisuudesta, vaikka teot olivatkin päinvastaisia. Onko Keskusta ottamassa nyt Sipilän johdolla lopullisen askeleen pitkälle oikealle? Jos näin on, sillä olisi suuret vaikutukset suomalaiseen yhteiskuntaan.