SDP:n Lindtman selonteosta: rehellinen, suora ja realistinen

SDP:n Lindtman selonteosta: rehellinen, suora ja realistinen

Selonteon arvio Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta on rehellinen, suora ja realistinen. Keskeisen viestin voi tiivistää kolmeen:

1) Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti turvallisuusympäristömme pysyvästi. Suomen turvallisuustilanne on vakavampi ja vaikeammin ennakoitavissa kuin kertaakaan kylmän sodan jälkeen.
2) Venäjästä on tullut aggressiivinen, häikäilemätön ja arvaamaton ja se on valmis rikkomaan sotilaallisella voimankäytöllä kansainvälistä oikeutta ja sopimuspohjaista turvallisuusjärjestystä.
3) Tilanteessa, jossa Venäjä pyrkii rakentamaan etupiiriä ja on pyrkimyksissään valmis käyttämään myös sotilaallista voimaa, reagoimatta jättäminen saattaisi johtaa liikkumatilamme kaventumiseen.

Selonteon arvioihin on helppo yhtyä. Käsittely siirtyy nyt eduskuntaan. Selonteko muodostaa sille hyvän pohjan. On tärkeää, että eduskunnassa käydään huolellisesti mutta viivyttelemättä läpi Nato-jäsenyyden vaikutukset ja riskit. Myös ne näkökohdat, joita julkiseen selontekoon ei voi kirjoittaa. Mitä huolellisemmin eri vaikutukset ja varautumisemme niihin on punnittu, sitä vakaammalla pohjalla ratkaisumme on.

Tässä työssä puolueiden ja valtionjohdon on kyettävä hyvään ja oikea-aikaiseen yhteistyöhön, jossa yhden näkökohdan on ohjattava päätöksentekoa ylitse muiden: Suomen ja suomalaisten turvallisuus.