SDP:n Lindtman peräänkuuluttaa selvyyttä hallituksen linjaan vanhustenhoivassa

10.2.2019

– Keskustan Kaikkosen esitys erityistarkastuksista ja sanktioiden koventamisesta on kannatettava. Ehdotuksia pitää viedä pikaisesti eteenpäin. Sen sijaan että hallitus leikkii mustaa pekkaa keskenään, tarvitaan selvyys siitä, mikä koko hallituksen kanta asiaan on, vaatii SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman.

– Viimeaikaiset esimerkit pakottavat uudelleenarvioimaan hallituksen sotelinjaa. Hallituksen sotemalli rakentuu liiaksi markkinoiden ja yritysten omavalvonnan varaan. Ikäihmisten hoiva ei voi jäädä riippuvaiseksi siitä, kuinka ahnaasti yritysjohto maksimoi voittoja ja omia bonuksiaan. Viimeistään nyt on nähty, että hallituksen suunta sotessa on pahanlaisesti virheellinen.

– Nyt on myös nähty, että pelkillä puheilla ja löysillä lupauksilla näitä asioita ei ratkaista. Samaan aikaan kun yritykset sitoutuivat laittamaan asiansa kuntoon, toisaalla laiminlyönnit jatkuivat kuten ennenkin. Vähintä mitä voi odottaa on että hallitus kokoaa rivinsä ja kertoo pikaisesti yhteisen linjauksen vanhustenhoidon valvonnasta, sanoo Lindtman.