SDP:n Lindtman: Orpo lisää velkaa miljardeilla

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ihmettelee Petteri Orpon puheita kokoomuksen puoluekokouksessa.

– Orpon puhe jättää hämmentyneen olon. Sen jälkeen, kun kokoomus on vaatinut moneen kertaan valtion velkaantumisen pysäyttämistä, niin puheenjohtaja Orpo esittää puoluekokouksessa huolettomasti Suomelle miljardien lisävelanottoa, Lindtman toteaa.

Puheessaan Orpo lupasi paitsi miljardiluokan pysyvän tuloveroalen, myös alentaa marginaalivero 50 prosenttiin. Käytännössä nämä lupaukset tarkoittaisivat useiden miljardien lisävelkaantumista vaalikauden aikana.

– Kokoomuksen verolinjan suurimmat hyötyjät ovat yli 100 000 euroa vuodessa tienaavat suurituloiset. Heille Orpo lupaa jättipottia: tuhansien eurojen veronalennuksen joka vuosi samalla kun työntekijöille, hoitajille, opettajille ja pienyrittäjille on Orpon velkakassasta jäämässä vain työttömyysturvaan ja muuhun sosiaaliturvaan suunnatut leikkaukset.

Tasan ei kävisi onni edes hyväosaisille. Yksistään marginaaliveron alentaminen 50 prosenttiin maksaa lähes miljardi euroa vuodessa. Summasta 713 miljoonaa euroa menisi kaikkein hyvätuloisimmalle kymmenykselle, ja suurituloisin prosentti kansalaisista korjaisi veroalekakusta peräti 293 miljoonan euron potin.

– Kysymys kuuluu: ketä kokoomuksen johtajista pitää uskoa? Samalla, kun Orpon puheista jää hämmentynyt olo, on eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen suorasanaisempi. Mykkänen ansaitsee tunnustuksen rehellisyydestä. Hän myönsi perjantaina HS:n haastattelussa, että kokoomuksen veroesitykset merkitsevät lisävelkaantumista. Orpon uusissa puheissa miljardien lisävelanotto hyväksytään – kunhan veroalennukset hyödyttävät kaikkein suurituloisimpia.

– Yleisten, ensi vaalikauteen liittyvien löysin verolupausten sijaan pitäisi nyt keskittyä siihen, miten tässä ja nyt voidaan auttaa hintojen nousun takia vaikeuksissa olevia ihmisiä. Tässä harkinnassa kohdennetut, tehokkaat ja oikeudenmukaiset täsmätoimet verotuksessa on pidettävä työkalupakissa, Antti Lindtman päättää.