SDP:n Lindtman: On aika siirtyä todellisiin uudistuksiin

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtmanin mukaan tänään julkistettu valtiovarainministeriön virkamiespuheenvuoro korostaa aiempaa enemmän työllisyyttä kestävästi lisäävien rakeenteellisten uudistusten tärkeyttä ratkaisuna julkisen talouden vahvistamiseen.

Puheenvuoro vahvistaa sitä käsitystä, että leikkauspolitiikan sijaan nyt on keskityttävä todellisiin uudistuksiin, kuten SDP on vaaliohjelmassaan esittänyt.

– Tämä vaalikausi on osoittanut, että leikkauspolitiikalla ei kestävyysvajetta saatu taklattua. Siksi nyt pitää siirtyä uudistuslinjalle, Lindtman painottaa.

Lindtman nostaa esiin neljä välttämätöntä isoa uudistusta, jotka ensi vaalikaudella on tehtävä tukemaan kestävää kasvua ja työllisyyden parantumista.

– Tarvitsemme osaamista lisäävän ja syrjäytymistä ehkäisevän maksuttoman toisen asteen oppivelvollisuutta laajentamalla. Nykyisillä ja tulevilla työmarkkinoilla ei enää pärjää pelkällä perusasteen koulutuksella. Suomi tarvitsee jokaisen nuoren panoksen työmarkkinoilla.

– Tarvitsemme joustavan perhevapaauudistuksen, joka lisää vanhemmuuden tasa-arvoa ja parantaa naisten työmarkkina-asemaa.

– Tarvitsemme lasten tasa-arvoa sekä vanhempien työllisyyttä tukevan varhaiskasvatusuudistuksen. Jokainen lapsi on ansainnut laadukkaan varhaiskasvatuksen vanhempien taustasta huolimatta. Varhaiskasvatusmaksuja on myös alennettava merkittävästi.

– Tarvitsemme kannustavan ja yksinkertaisen sosiaaliturvauudistuksen. Työn vastaanottaminen pitää aina olla kannattavaa.

Lindtmanin mukaan on selvää, että mitä useampi ihminen on töissä, sitä vahvempi on julkinen talous. Siksi ensi vaalikaudella on siirryttävä tulevaisuuslinjalle.

– Seuraava hallitus ei myöskään pääse karkuun oikeudenmukaisuuden vaatimusta. Vanhusten hoivan epäkohtiin sekä köyhyyden torjuntaan on vihdoin tartuttava tosissaan.