SDP:n Lindtman: Missä Stora Enson isänmaallisuus?

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Antti Lindtman pitää hyvin murheellisina Stora Enson irtisanomisuutisia. Yhtiö kertoi tänään yt-neuvotteluista, jotka johtanevat jopa 650 ihmisen irtisanomiseen Suomessa. Lindtmanin mukaan ei ole isänmaallista toimia niin, että vastuullista toimintaa lopetetaan Suomesta, ja kyseenalaista toimintaa laajennetaan maailmalla. Myös johdon palkkioiden ja irtisanomisten välillä on epäsuhta.

– Kuluttajien tulisi panna merkille yrityksen isänmaallisuuden taso. Meidän ei tarvitse hyväksyä sitä, että yhtiö vähentäessään Suomessa toimintaansa samalla laajentaa toimintaansa esimerkiksi Kiinaan, Lindtman sanoo.

– Arveluttavaa on myös johdon palkitsemisen ja irtisanomisten epäsuhta. On kohtuutonta, että viimeksi vuonna 2011 Stora Enson pääjohtaja Jouko Karviselle maksettiin miljoonan euron peruspalkan lisäksi kahden miljoonan euron kannustinraha. Nyt duunarit laitetaan toisessa päässä organisaatiota kilometritehtaalle. Minä en tällaista epäsuhtaa hyväksy, Lindtman sanoo.