SDP:n Lindtman: Kunnat tarvitsevat tukipaketin ensi vuodelle

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin mukaan hallituksen pitää paneutua syyskuun budjettiriihessä kuntatalouden haasteisiin.

– Koronan toisen aallon kanssa kamppailuun valmistautuvat kunnat tarvitsevat valtion tukea myös ensi vuodelle ja tässä jääkin vielä työtä budjettiriiheen.

Lindtmanin mukaan kunnat ovat suomalaisen hyvinvoinnin moottoreita.

– Näinä aikoina opettajien, lääkäreiden, sairaanhoitajien, nuorisotyöntekijöiden, sosiaalityöntekijöiden ja monien muiden kunnissa tekemä työ on noussut arvoon arvaamattomaan. Kunnissa ollaan paljon vartijoina siinä, että koronan aiheuttamat yhteiskunnalliset ja sosiaaliset iskut olisivat mahdollisimman pieniä. Kunnissa arjen sankareiden tekemä työ varmistaa, ettei hyvinvointivelka kasva kestämättömästi ja pystymme ennaltaehkäisemään syrjäytymisestä ja pahoinvoinnista tulevaa laskua.

Lindtman toteaa, että ilman valtion lisätoimenpiteitä uhkana ovat lomautukset, irtisanomiset, muut säästötoimenpiteet sekä kuntaverojen korotukset. Vaarana on sosiaalisen velan ja syrjäytymisen lisääntyminen ja osaamisen hiipuminen. Se olisi myrkkyä Suomen tulevaisuudelle, ja tulisi kalliiksi kriisin jälkihoidossa.

– Siksi sosialidemokraatit eivät halua jättää kuntia yksin ongelmiensa kanssa. Budjettiriihessä on käytävä tarkasti kuntien tilanne läpi ja tässä yhteydessä on varmistettava, että elintärkeiden palveluiden resurssit turvataan haasteiden keskellä. Erityisen tärkeää on tehdä ratkaisuja, jotka vahvistavat kuntien omaa tulopohjaa. Siksi budjettiriihessä on tehtävä päätös kuntien yhteisöveron jako-osuuden korottamisesta ensi vuodelle. Tämä veroratkaisu yhdessä muiden toimien kanssa toisi helpotusta ensi vuoden kuntabudjettien rakentajille.

Lindtman esitti ajatuksensa sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän kesäkokouksen avauspuheessaan.