SDP:n Lindén suhtautuu varauksellisesti ehdotukseen Tullin siirtämisestä sisäministeriön alaisuuteen

17.11.2020

SDP:n kansanedustaja ja hallintovaliokunnan jäsen Aki Lindén suhtautuu varauksellisesti sisäministeri Maria Ohisalon avaukseen Tullin siirtämisestä sisäministeriön alaisuuteen. Ohisalo väläytti Ylen Ykkösaamussa viime lauantaina, että Tullin siirtoa valtiovarainministeriön alaisuudesta sisäministeriön alaisuuteen kannattaisi selvittää. Nykyisen hallituksen hallitusohjelmaan siirron selvittämistä ei ole kirjattu.

– Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyön parantamista on tärkeää pohtia. Mutta sisäministeriön ehdotukseen Tullin siirrosta sisäministeriön alaisuuteen suhtaudun varauksellisesti. Pahimmillaan siirto voisi johtaa tarkoittaa Tullin pilkkomista, mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyötä on kyettävä parantamaan nykyiseltä pohjalta, Lindén toteaa.

Lindén muistuttaa, että rikostorjunta, tullivalvonta ja tarkastukset ovat vain osa Tullin tehtäviä. Usein unohdetaan, että Tulli kantaa yli neljänneksen valtion verotuloista. Tämä, kuten myös Tullin tehtävä ulkomaankaupan mahdollistajana, ankkuroi sen vahvasti valtiovarainministeriön alaisuuteen.

– Tullin siirron hyödyt ovat nähdäkseni vähäiset, verrattuna siirtoon liittyviin riskeihin. Meillä on erittäin tehokkaasti toimiva tulli, jonka erityisosaamista ei ole varaa hukata hallinnollisilla muutoksilla.