SDP:n Lindén: Ihmisten palvelut ja yhdenvertaisuus paranevat – kokoomuksen pelottelu vailla katetta

SDP:n kansanedustaja Aki Lindén iloitsee sote-uudistuksen edistymisestä. Perustuslakivaliokunta on yksimielinen siitä, että sote-uudistuksessa esitetyt perusratkaisut eivät ole Suomen perustuslain ja valtiosääntöoikeuden kannalta ongelmallisia.

–  Tämä on iso työvoitto. Miksi uudistus ylipäätään tarvitaan? Eri kokoisten toimijoiden resurssit palvelujen järjestämisessä vaihtelevat merkittävästi. Myöskään suomalaisten yhdenvertaisuus palvelujen saannissa ei toteudu. Väestöryhmien väliset ja alueelliset hyvinvointi- ja terveyserot ovat edelleen suuret, ja painopisteen siirtämistä peruspalveluihin ja varhaiseen apuun tarvitaan. Tarvitaan vahvemmat järjestäjät, jotta toimivat ja laadukkaat palvelut ovat totta jokaiselle!, toteaa Lindén.

Sote-uudistusta on tehty jo useamman hallituskauden aikana. Lindén pitää kokoomuksen puheita sote-uudistuksen hylkäämisestä vastuuttomana.

– Vihdoin SDP:n johdolla tämä tärkeä tulevaisuusuudistus tapahtuu ja saadaan maaliin. Nyt teemme uudistuksen, joka kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvaa palvelut ja parantaa niiden saatavuutta. Ihmisten on saatava palvelut nopeasti ja tehokkaasti. SOSTE:n kyselyn mukaan hallituksen valmistelema sote-uudistus on saanut maan sosiaali- ja terveysjohtajilta myönteisemmän arvion kuin mikään aiemmista esityksistä vuosina 2016–2019.

– On vastuutonta kokoomukselta vaatia uudistuksen hylkäämistä. Orpon tämänpäiväiselle pelottelulle ei ole katetta. Valtiovarainministeriön julkaiseman laskelman mukaan tulevien sote- eli hyvinvointialueiden rahoitus kasvaa. Eikö entinen valtiovarainministeri Petteri Orpo luota valtiovarainministeriön laskelmiin, joiden mukaan esimerkiksi Uudenmaan soterahoitus kasvaa vuosien 2020-2030 aikana 38 %?

– Suomalaiset ansaitsevat paremmat sotepalvelut, ja SDP:n johdolla se toteutetaan, sanoo Lindén.