SDP:n Lauri Ihalainen: Hallituspuolueet sivuuttivat eduskunnassa kahdeksan puolueen yhteiset tavoitteet päästökaupan kehittämisestä

Eduskunnassa keskusteltiin tänään laajasti ilmastopolitiikasta kahden keskustelualoitteen pohjalta. Myös päästökauppaa koskevat asiat nousivat esiin keskustelussa. Talousvaliokunta käsitteli tiistaina hallituksen esitystä päästökauppalain muuttamisesta ja antoi asiasta mietintönsä. Asia tulee huomenna (17.1.) eduskunnan täysistunnon käsittelyyn.

Kansanedustaja Lauri Ihalainen (sd.) hämmästelee, miksi valiokunnan enemmistö ei halunnut sisällyttää mietintöön niitä päästökaupan kehittämisen tavoitteita, joista kahdeksan eduskuntapuoluetta päättivät yksimielisesti joulukuussa yhteisessä kokouksessaan.

‒ Kaikki eduskuntapuolueet kokoontuivat joulukuussa pääministeri Juha Sipilän johdolla linjaamaan yhteisiä tavoitteitaan ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Puolueet sopivat päästökaupan kehittämisen osalta muun muassa siitä, että markkinoille tulevia päästöoikeuksia on vähennettävä vuosittain nykyistä 2,2 prosentin selvästi enemmän ja käyttämättä jääviä päästöoikeuksia on mitätöitävä, Ihalainen muistuttaa.

‒ Me talousvaliokunnan sosialidemokraattien ja vasemmistoliiton edustajat esitimme näitä puolueiden yhteisiä päästökauppalinjauksia otettavaksi mukaan valiokunnan mietintöön. Pidimme lähes itsestään selvänä, että puolueiden sopimat tavoitteet päästökaupan kehittämisestä kirjattaisiin mietintöön. Näin ei kuitenkaan hallituspuolueiden edustajien vastustuksen takia tapahtunut ja jouduimme siksi jättämään valiokunnan mietintöön oman vastalauseemme, Ihalainen jatkaa.

Ihalaisen, Johanna Ojala-Niemelän (sd.), Ville Skinnarin (sd.) ja Hanna Sarkkisen (vas.) jättämässä vastalauseessa esitetään, että käyttämättä jääviä päästöoikeuksia mitätöitäisiin todellisten päästövähennyksen aikaansaamiseksi kahdeksan puolueen linjauksen mukaisesti. Lisäksi kansanedustajat esittivät, että hallitus varmistaisi päästöhuutokauppatulojen kohdistamisen ilmaston kannalta hyödyllisiin tarkoituksiin, kuten puhtaan teknologian kehittämiseen sekä ilmastonmuutoksen torjuntaan kehittyvissä maissa.

‒ Tänäänkin eduskunnassa on kuultu paljon juhlavia puheita ilmastonmuutoksen torjunnasta ja päästökaupan kehittämisestä. Nyt, kun puheiden sijaan tekoihin tarjoutui mahdollisuus ryhtyä, jättivät hallituspuolueet tilaisuuden käyttämättä. Päästökaupan voimakkaampaan kehittämiseen olisi ollut edellytyksiä lähes parlamentaarinen yksimielisyyden pohjalta, Ihalainen hämmästelee.