SDP:n lakivaliokunnan kansanedustajat: Avioliittolain torppaus on valitettavaa

Eduskunnan lakivaliokunta äänesti tänään kokouksessaan sukupuolineutraalia avioliittolakia koskevan lakialoitteen ottamisesta valiokunnan käsittelyyn. Äänestyksessä aloitteen käsiteltäväksi ottaminen hylättiin äänin 9-8. SDP:n lakivaliokunnan jäsenet äänestivät asian puolesta. Sukupuolineutraalia avioliittolakia koskevan lakialoitteen on allekirjoittanut 76 kansanedustajaa.

”Se, että 9 edustajaa torppasi lakialoitteen ja esti sen ottamisen valiokunnan käsittelyyn ja mahdolliseen salikäsittelyyn, on erittäin valitettavaa”, kommentoi kansanedustaja Kristiina Salonen. ”Nyt piiloudutaan prosessin taakse, eikä oteta kantaa saati vastuuta itse asiasisällöstä. Ne, joita tämä asia koskettaa, ansaitsevat aloitteen asiallisen käsittelyn.”

Tasa-arvoisessa avioliittolaissa on kyse samaa sukupuolta olevien parien saattamisesta tasa-arvoiseen asemaan lain edessä. Tällä hetkellä rekisteröidyssä parisuhteessa elävä ei voi esimerkiksi automaattisesti ottaa kumppaninsa sukunimeä, eikä pariskunnalla ole oikeutta hakea yhdessä adoptiovanhemmuutta.

”Kirkollisiin toimituksiin ei tässä lakialoitteessa puututa mitenkään”, kommentoi SDP:n ryhmän varapuheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä. ”Kyse on kahden ihmisen välisen juridisen sopimuksen saattamisesta tasa-arvoiseen asemaan niiden sopimusten kanssa, joita enemmistö kansalaisista solmii keskenään.  Kyse on siis kansalaisten yhdenvertaisuudesta lain edessä, ei uskonnosta.”

Ojala-Niemelä arvioi esityksen tulevan eduskunnan käsiteltäväksi kansalaisaloitteen muodossa.