Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Kymäläinen: Vihreät tekevät kuntavaalikampanjaa mielikuvilla

Ajankohtaista 18:26

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) ihmettelee vihreiden varapuheenjohtajan Jaakko Mustakallion ulostuloa lähijunaliikenteen kehittämisestä.

– SDP ei vastusta lähijunaliikenteen kasvattamista – päinvastoin, sen on oltava liikennepolitiikan tavoite. Aito, kestävä siirtymä lähijunaliikenteeseen vaatii pitkäaikaisen rahoituksen ja kaikkia kansalaisia palvelemaan kykenevän esteettömän ja houkuttelevan kaluston. Kustannusten ohittaminen pelkällä seisakkeiden korjaamisella on mielikuvapolitiikkaa, ei realismia, sanoo Kymäläinen.

Operatiiviset asiat ovat yhtiöiden johdon päätettävissä sekä vastuulla. Tällaisia operatiivisia asioita ovat esimerkiksi yhtiöiden investointipäätökset koko elinkaaren ajalta. Uusien ostoliikenneyhteyksien avaaminen ja liikennemarkkinan regulaatiokysymykset eivät ole omistajaohjauksellisia asioita.

– VR on ilmoittanut viime vuonna, että se kierrättää liikennekelvotonta kalustoa. Samalla yhtiö on itse ilmoittanut, että käynnissä oleva kaluston kierrätys ei vaikuta alueellisen lähijunaliikenteen järjestämiseen millään alueella. Käytöstä poistettu kalusto on yhtiön mukaan lähtökohtaisesti liikenteeseen kelpaamatonta eli sillä ei siis ole enää mahdollista liikennöidä ilman investointeja, toteaa Kymäläinen.

VR on itse kertonut, että käynnissä oleva kaluston kierrätys ei vaikuta alueellisen lähijunaliikenteen järjestämiseen millään alueella.

– Vihreillä näyttää unohtuneen se, että valtio omistajana noudattaa omistajaohjauksessa hyvää hallintotapaa ja osakeyhtiölakia koko hallituksen yhdessä päättämän omistajapoliittisen periaatepäätöksen mukaisesti. Näin ollen operatiiviset asiat, kuten VR:n kalustoinvestoinnit, ovat yhtiöiden johdon päätettävissä sekä vastuulla, Kymäläinen muistuttaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö neuvottelee VR:n kanssa uudesta sopimusmallista, jossa yhdistettäisiin nykyinen ostoliikenne ja VR:n yksinoikeudestaan korvaukseksi ajama velvoiteliikenne yhdeksi sopimukseksi.

Näin nykyinen, yli 50 miljoonan euron arvoinen, suomalaisia palveleva junaliikenne saataisiin yhdistettyä tulevaisuudessa yhteen ilman kustannusten nousua. Uuden sopimuksen myötä myös VR:n yksinoikeus matkustajaliikenteeseen päättyisi. Tämä neuvottelu on aivan julkista tietoa, LVM ja VR tiedottivat jo vuosi sitten neuvottelutavoitteista.

– Olettaisin vihreiden hallitusvastuussa olevan tästä myös tietoisia. Koronatilanteesta johtuen matkustajamäärät ovat laskeneet kaikissa joukkoliikennemuodoissa. Jouduimme jo tämän vuoden sopimusta varten tekemään lisämäärärahapäätöksen liikenteen tappioiden kattamiseksi, toteaa hallitusohjelmasta neuvotellut Kymäläinen.