SDP:n Kymäläinen: Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on valmis

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) pitää erinomaisena sitä, että Suomen ensimmäinen, 12-vuotinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032 on valmistunut. Se on annettu tänään eduskunnalle valtioneuvoston selontekona.

– On hienoa nähdä suuren työmme tulevan tältä erää päätökseensä. Valtakunnallisen suunnitelman myötä lisätään pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmämme kehittämiseen, jotta pääsemme eroon hallituskausittain tempoilevasta siltarumpupolitiikasta. Yksittäisten hankkeiden sijaan tarkastellaan kokonaisuutta, mikä edistää toimenpiteiden suunnittelun ja rahoittamisen pitkäjänteisyyttä. Suunnitelmassa määritellään suuntaviivat tuleville 12 vuodelle kaikkien liikennemuotojen osalta. Tavoitteenamme on toimiva, turvallinen ja kestävä liikennejärjestelmä, suunnitelman valmistelun parlamentaarisen ohjausryhmän varapuheenjohtaja Kymäläinen kertoo.

Työ valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelemiseksi aloitettiin liikenne- ja viestintäministeriön johdolla kesällä 2019, ja parlamentaarinen ohjausryhmä aloitti työnsä lokakuussa 2019. Valmistelua on tehty tiiviisti vuorovaikutuksessa kaikkien keskeisten toimijoiden kanssa koko prosessin ajan. Seuraavaksi valtioneuvoston selonteko etenee eduskunnan käsittelyyn.

– Pidän tärkeänä, että suunnitelmassa huomioidaan koko Suomi alueineen tasapuolisesti. Kaakkoissuomalaisena kansanedustajana olen kuitenkin tyytyväinen, että suunnitelmaan on nostettu alueemme kannalta tärkeitä hankkeita. Näitä ovat erityisesti Luumäki–Imatra -rataosuus, Karjalan ja Savon ratojen parantaminen sekä itäisen suunnan hankeyhtiöneuvottelujen jatkaminen. Myös Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikkojen merkittävyys koko maan mittakaavassa on huomioitu, Kymäläinen päättää.