SDP:n Kymäläinen tyytyväisenä taksiselvitysten valmistumisesta

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on tyytyväinen, kun selvitykset viime hallituskaudella uudistuneen taksisääntelyn vaikutuksista ovat valmistuneet ja liikennepalvelulain uudelleenarviointiprosessi etenee. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä Verohallinnon harmaan talouden yksikkö toimittivat liikenne- ja viestintäministeriölle selvitykset taksisääntelyn toimivuudesta ja ratkaisuehdotuksista.

Marinin hallituksen ohjelmassa linjataan, että tällä hallituskaudella tehdään liikennepalvelulain uudelleenarviointi ja taksiliikenteen osalta tehdään tarvittavat korjaukset ottaen huomioon toiminnan turvallisuus ja harmaan talouden torjunta. Kymäläisen mukaan on tärkeää, että edellisen taksilainuudistuksen myötä ilmaantuneet epäkohdat korjataan. – Erityisen tärkeää on puuttua taksien saatavuus- ja luotettavuuskysymyksiin sekä pohtia uudelleen muun muassa Kela- ja koulukyytien kilpailutusta, Kymäläinen toteaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan säädöshanke epäkohtiin puuttumiseksi käynnistetään heti ja lakimuutokset voisivat tulla voimaan ensi vuoden alusta. Kymäläinen ottaa tämän tiedon ilolla vastaan, ja kertoo liikenne- ja viestintävaliokunnan odottavan säädösvalmistelun saapumista eduskuntaan.