SDP:n Kymäläinen tyytyväisenä päätöksestä Saimaan kanavan sulkujen pidennykseen: ”Tämä on työvoitto”

Ruokolahtelainen liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) iloitsee valtioneuvoston budjettiriihen yhteydessä tehtyyn päätökseen rahoituksesta Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen. Tämän vuoden neljännessä lisätalousarviossa päätettiin 5 miljoonan euron määrärahasta kanavan vedenpinnan nostoon. Samalla tehtiin kirjaus siitä, että kanavan sulkujen pidentämiseen suurempien aluksien mahdollistamiseksi palataan syksyn talousarviokäsittelyssä.

Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen mahdollistaa jopa noin 90 000 rekkalastin siirtämisen maanteiltä vesireitille. Sulkujen pidennys kasvattaa huomattavasti kanavassa liikennöivien alusten kapasiteettia, mikä lisää kuljetusten tehokkuutta. Nämä tekijät myötävaikuttavat kuljetuksista aiheutuvia päästöjen vähentämiseen.

Jo pitkään Saimaan kanavan sulkujen pidentämistä vaatinut Kymäläinen on tyytyväinen siihen, että hallitus ja pääministeri ovat ymmärtäneet vesiliikenteen kehittämisen tarpeet.

– Tämä on merkittävä päätös koko Etelä-Karjalan ja Itä-Suomen kannalta, jolla on huomattavia vaikutuksia teollisuuteen ja sitä kautta alueen työllisyyteen. Sisävesiliikenteen kehittäminen edistää myös hallituksen kunnianhimoisia ilmastotavoitteita, kun liikenne siirtyy maanteiltä vesille, Kymäläinen toteaa. Lisäksi kanavan liikennöintiä kehittämällä luodaan aiempaa paremmat mahdollisuudet Saimaan matkailun edistämiseen.

– Olen uupumatta pitänyt sulkujen pidentämisen tärkeyttä esillä jo nykyisen pääministeri Sanna Marinin ollessa liikenne- ja viestintäministerinä, joten on hienoa nähdä, että nyt on tehty päätös hankkeen toteuttamisesta. Hanke on myös linjassa sisävesiliikenteen kehittämistä päästöjen vähentämiseksi koskevan hallitusohjelmakirjauksen kanssa, Kymäläinen painottaa.