SDP:n Kymäläinen tyytyväisenä hallituksen elvytyspaketin liikennepanostuksiin ja Saimaan kanavan hankkeen käynnistämiseen

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) tervehtii ilolla tänään valtioneuvoston istunnossa sovittua lisätalousarvioesitystä. Tälle vuodelle järjestyksessään jo neljäs ja ennätyssuuri lisätalousarvio annetaan eduskunnalle talouden elvyttämiseksi ja suomalaisen yhteiskunnan tukemiseksi.

Kymäläinen on tyytyväinen siihen, että hallitukselta saatiin lisätalousarvioesityksen myötä vahvoja tukitoimia niin elvytykseen, teollisuuteen kuin kunnillekin. Erityisesti elvytyspaketin liikennehankkeet ja joukkoliikenteen tuki saavat Kymäläiseltä kannatusta.

– Pidän erinomaisena, että liikennehankkeita on katsottu kokonaisuutena niin, että hankkeet saadaan käynnistettyä nopeasti ja ne sijoittuvat maantieteellisesti ympäri Suomea. Näin saadaan kasvatettua kysyntää tehokkaasti ja samalla parannettua alueiden saavutettavuutta, Kymäläinen toteaa. – Myös koronakriisin takia huomattavia lipputulomenetyksiä kärsineille joukkoliikenteen liikennöitsijöille hallituksen myöntämä tuki tulee kipeästi tarpeeseen.

Kaakkois-Suomen vaalipiirin edustajana Kymäläinen on erityisen iloinen lisätalousarviossa nimetystä rahoituksesta Kouvolan digiratahankkeeseen sekä Saimaan kanavan kehittämiseen. Lisäksi liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden kannalta tärkeä Paimenportin liittymä on hankelistalla.

– Tämä on tärkeä pelinavaus Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen tähtäävälle hankkeelle, jonka äärelle palataan heti syksyn budjettiriihessä. Saimaan kanavan kehittäminen on koko Itä-Suomen teollisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää.