SDP:n Kymäläinen: Tiet ja raiteet ovat maamme arvokas omaisuus, josta tulee pitää huolta

SDP:n kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen osallistui SuomiAreenassa torstaina SKAL:n, INFRA:n ja Suomen tieyhdistyksen keskustelutilaisuuteen. Tilaisuuden aiheena oli älyratkaisujen rooli tieverkon parantamisessa.

– Tällä hallituskaudella liikenneverkkoon tullaan tekemään mittavat panostukset niin perusväylän korjaamiseksi kuin myös liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Raaka-aineiden ja ihmisten liikkumisen edistäminen on viennin, elinvoiman ja hyvinvoinnin ehto. Näin vastataan myös Suomen kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin, kertoi Kymäläinen.

– On kuitenkin muistettava, että perusväylän korjausvelka on mittava ja uusilla toimilla onnistutaan vasta pysäyttämään sen kasvu. Tarvitaan siis pitkäjänteistä työtä liikenneverkoston kehittämiseksi, Kymäläinen huomautti.

Kymäläisen mukaan investointivelan kasvu on seurausta lyhytnäköisestä säästölinjasta, johon uusi hallitus tuo nyt muutoksen.

– Hallitus on liikenteen osalta sitoutunut vastaamaan niin elinkeinoelämän kuin tienkäyttäjienkin tarpeisiin. 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tarkoitus on tuoda liikennepolitiikkaan pitkäjänteisyyttä. Parlamentaarisessa työryhmässä pyritään hakemaan yli puoluerajojen sekä hallituskausien ulottuvia ratkaisuja, Kymäläinen sanoi.

Keskustelutilaisuuden otsikko ”Pikeä vai bittejä?” haastoi keskustelijat pohtimaan sitä, miten tieverkkoa tulisi parantaa – perinteisin keinoin vai soveltaen älyratkaisuja?

– Pikeä tullaan kyllä lisäämään, sillä tiestön kunto on paikoin todella heikko. Teknologiset ratkaisut täydentävät kokonaisuutta, mutta perusta on ensin saatava kuntoon, sillä tiestön kunto vaikuttaa liikenteen ilmastopäästöihin merkittävästi, muistutti Kymäläinen.

– Hallitusohjelman panostukset tutkimuksen ja kehityksen saralle ovat samalla sysäys uusien polttoainemuotojen kehittämiselle. Uusia ratkaisuja haetaan jatkuvasti, sanoi Kymäläinen.

Lue lisää evästekäytännöistämme
    Muokkaa evästeasetuksia