SDP:n Kymäläinen: Päätöksenteossa strateginen muutos kohti lapsi- ja perhemyönteistä Suomea

4.6.2019

SDP:n kansanedustaja, eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Suna Kymäläinen on tyytyväinen eilen julkistetun hallitusohjelman esityksiin lasten ja lapsiperheiden aseman parantamiseksi.

– Johdin viimekaudella puolueemme lapsiperheköyhyyttä vähentävää työryhmää. Voin onnellisin mielin todeta, että monet esittämämme uudistukset löytyvät nyt hallitusohjelmasta, Kymäläinen iloitsee.

Uudistusten joukossa on muun muassa subjektiivisen varhaiskasvatuksen palauttaminen, yli 3-vuotaiden päivähoidon ryhmäkokojen pienentäminen sekä varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nostaminen. Harrastustoiminnan liittäminen osaksi kouluelämää takaa jokaiselle lapselle mahdollisuuden harrastaa ja vahvistaa perheiden toimeentulosta riippumatonta tasa-arvoa.

Vuokralaiset Ry:n puheenjohtajana Kymäläinen on puhunut paljon kohtuuhintaisen asumisen merkityksestä lapsiperheiden arjen toimeentulon määrittäjänä.

– Perheen köyhyys on suoraan yhteydessä lasten hyvinvointiin ja mahdollisuuksia heikentävänä varjostaa lasten tulevaisuutta vuosia eteenpäin. Vuonna 2017 Suomessa lähes neljänneksellä pienituloisista kotitalouksista asuminen lohkaisi yli 40 % tuloista. Tarvitsemme siis kipeästi lisää valtion tukemaa kohtuuhintaisia asumista ja tähän tarpeeseen uusi hallitusohjelma nyt vastaa. Lapsilisän yksinhuoltajakorotus sekä eroperheiden tasavertainen asema asumistuen ja sosiaaliturvan osalta ovat nekin merkittäviä parannuksia, sanoo Kymäläinen.

– Lapsiperheet ovat erityisen herkkiä poliittisten päätösten kokonaisvaikutuksille, joiden arvio jäi edellisellä hallituskaudella heikoksi. Siksi haluamme käynnistää uutena parlamentaarisen valmistelun kansallisen, YK:n lapsenoikeuksien sopimukseen perustuvan lapsistrategian luomiseksi. Hallituskaudet ylittävänä se rakentaa pitkäjänteisesti Suomesta taas lapsi- ja perhemyönteistä maata.

– Samaa kokonaisvaltaisuutta vaaditaan kuitenkin myös koulumaailmalta. Maksuton toinen aste ja oppivelvollisuuden pidentäminen turvaavat katkeamattoman oppipolun, mutta se ei poista heikommassa asemassa olevien erityistarvetta. Opinto-ohjauksesta ja opiskeluhuollon palveluista tulee entistä tärkeämpiä, huomauttaa Kymäläinen lopuksi.